- To jest znakomity moment dla naszego miasta. Dzięki otrzymanemu dziś wsparciu – 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych będziemy mogli wybudować strategiczne połączenie drogowe na północy miasta, pomiędzy ulicą Warszawską, która już dziś jest świetnie skomunikowana z autostradą A4 a rzeszowską strefą przemysłową Dworzysko i ul. Krakowską. Bardzo cieszę się, że nasze argumenty o tym, jak ważną rolę obecnie odgrywa Rzeszów i jaką będzie odgrywał w przyszłości jako hub gospodarczy dla odbudowy Ukrainy, znalazły uznanie i odzwierciedlenie w tak dużej dotacji. Budowa tej drogi lepiej skomunikuje strefę przemysłową i da możliwość jej intensywnej rozbudowy – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Trasa północna Rzeszowa docelowo będzie się składać z trzech odcinków. Dwa z nich są już gotowe. Pierwszy połączył ul. Rzecha z Lubelską. Jego częścią jest most Mazowieckiego. Drugi odcinek to droga, którą w 2019 r. wybudowano pomiędzy ul. Lubelską a Warszawską.
- To wspaniała informacja. Z niecierpliwością, jako samorząd, czekamy aż środki zasilą budżet naszego miasta - mówi naszej redakcji Mateusz Maciejczyk, radny Rzeszowa. - Obwodnica północna musi powstać jak najszybciej, w porozumieniu z mieszkańcami północnej części Rzeszowa oraz sąsiadującej gminy Świlcza, z uwagi na rozpoczęte inwestycje firm na strefie Dworzysko, które dadzą miejsca pracy kilku tysiącom naszym mieszkańców - zauważa.
Ostatni odcinek, czyli połączenie ulic Warszawskiej z Krakowską, będzie miał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, chodniki i ścieżki rowerowe. Wiadukt nad Warszawską oraz torami kolejowymi będzie miał ponad 300 metrów długości.
Długo wyczekiwana inwestycja
Przyszłe połączenie drogowe ulic Warszawskiej i Krakowskiej ma mieć ok. 6,5 km długości i po dwa pasy w każdym z kierunków. Jego częścią ma być wiadukt drogowy nad ulicą Warszawską oraz linią kolejową nr 71 Ocice – Rzeszów i linią kolejową nr 91 Kraków – Medyka. Długość przyszłej drogi na terenie Rzeszowa to ok. 5,4 km a na terenie gminy Świlcza 1,1 km. Częścią przyszłej inwestycji będzie budowa chodników, ścieżek rowerowych, skrzyżowań, zatok autobusowych, oświetlenia, odwodnienia. Początkowym elementem drogi będzie wiadukt nad ul. Warszawską. Dalej trasa zostanie poprowadzona w kierunku zachodnim, do terenów strefy przemysłowej Dworzysko i następnie skręci w kierunku południowym i dojdzie do ul. Krakowskiej.
Przyszłe połączenie drogowe częściowo będzie przebiegać poza granicami Rzeszowa, dlatego też w jego realizację zaangażowane są władze Rzeszowa i województwa podkarpackiego. Z pieniędzy miasta i województwa sfinansowany zostanie program funkcjonalno-użytkowy, czyli szczegółowe założenia przyszłej inwestycji. Ten opracuje firma Sweco Polska z Poznania, która zwyciężyła w rozstrzygniętym w czwartek (5 października 2023 r.) przetargu. Koszt opracowania tego dokumentu to ponad 2,4 mln zł. Program fukcjonalno-użytowy będzie gotowy za osiem miesięcy. Kolejnym krokiem będzie przetarg na wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje drogę od ul. Warszawskiej do Krakowskiej.
Napisz komentarz
Komentarze