Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama Adam Dziedzic PSL

Europejski Dzień Numeru 112: Ponad 800 tysięcy zgłoszeń na Podkarpaciu w 2024 roku [FOTO]

Podziel się
Oceń

Wojewoda Podkarpacki Teresa Kubas-Hul wzięła udział w uroczystych obchodach Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112, które odbyły się w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie. Podczas wydarzenia podkreślono kluczową rolę operatorów numeru alarmowego oraz przedstawiono szczegółowe statystyki za rok 2024.
Europejski Dzień Numeru 112: Ponad 800 tysięcy zgłoszeń na Podkarpaciu w 2024 roku [FOTO]
Dyspozytorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie odznaczeni

Autor: Jerzy Żygadło / PUW Rzeszów

Z danych przedstawionych podczas uroczystości wynika, że w minionym roku podkarpackie CPR obsłużyło ponad 810 tysięcy zgłoszeń. Niepokojącym zjawiskiem pozostaje wysoki odsetek połączeń niezasadnych, które stanowiły aż 63,38 procent wszystkich zgłoszeń.

System ratownictwa na Podkarpaciu

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie stanowi kluczowy element systemu ratownictwa w regionie. W 2024 roku 58 operatorów obsłużyło łącznie 810 125 zgłoszeń, co oznacza, że każdy z nich odebrał średnio około 10 650 połączeń. Szczególnie imponujący jest średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia, który wyniósł poniżej 10 sekund.

-Praca, którą wykonujecie na co dzień jako operatorzy numeru 112, to zadanie bardzo odpowiedzialne - podkreślała podczas uroczystości wojewoda Teresa Kubas-Hul. -Dziękuję Wam, że podjęliście się tego trudnego wyzwania - podkresliła.

W 2024 roku operatorzy CPR przekazali zgłoszenia do następujących służb:

  • 124 394 zgłoszeń do Dyspozytorni Medycznej
  • 117 414 zgłoszeń do Policji
  • 23 535 zgłoszeń do Państwowej Straży Pożarnej
  • 25 168 zgłoszeń do służb pomocniczych (pogotowie wodociągowe, energetyczne itp.)

Problem zgłoszeń niezasadnych

Spośród wszystkich połączeń, aż 513 483 stanowiły zgłoszenia niezasadne. Najczęstsze przypadki takich połączeń to:

  • Zgłoszenia od osób "nudzących się", chcących porozmawiać
  • Przypadkowe "głuche" połączenia
  • Prośby o podanie numeru do pomocy drogowej
  • Pytania o odblokowanie telefonu komórkowego

- Prowadzimy regularne kampanie informacyjne, także po to, aby tych fałszywych, niezasadnych połączeń było coraz mniej - zaznaczyła wojewoda. Każda sekunda zajęta przez "żartownisia" może być kluczowa dla osoby rzeczywiście potrzebującej pomocy.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, system powiadamiania ratunkowego działa w skali całego kraju. W 2024 roku operatorzy z Rzeszowa przyjęli 35 651 zgłoszeń z innych regionów Polski, podczas gdy inne ośrodki obsłużyły 16 081 zgłoszeń z województwa podkarpackiego.

Obecnie system powiadamiania ratunkowego obsługuje nie tylko numer 112, ale również tradycyjne numery alarmowe 997 i 998. Wprowadzono także obsługę zgłoszeń typu eCall112, czyli automatycznych powiadomień z pojazdów wyposażonych w ten system.

Procedura obsługi zgłoszeń

Operatorzy numeru 112 realizują złożony proces obsługi każdego zgłoszenia:

  1. Przyjęcie połączenia
  2. Analiza zasadności zgłoszenia
  3. Weryfikacja przekazanych informacji
  4. Przekazanie zgłoszenia do właściwych służb ratunkowych
  5. Koordynacja działań z dyspozytorami poszczególnych służb

Podziękowania i odznaczenia

Podczas uroczystości wojewoda Teresa Kubas-Hul złożyła podziękowania nie tylko operatorom, ale również wszystkim współpracującym służbom. -Cały system został tak skonstruowany, że dzwoniąc na numer 112, jesteśmy w stanie zadysponować w bardzo krótkim czasie właściwe załogi do pomocy - podkreśliła. Szczególnym momentem było wręczenie odznaczeń państwowych wyróżniającym się pracownikom.

 

Zobacz fotorelację z obchodów EDN 112 w 2023 roku:

 

Zobacz fotorelację z obchodów EDN 112 w 2024 roku:

 

Zobacz fotorelację z obchodów EDN 112 w 2025 roku:

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ReklamaAdvertisement
Reklama
Reklama