Lotnisko w Rzeszowie - Jasionce jest obecnie najważniejszym punktem w światowym łańcuchu dostaw pomocy wojskowej i humanitarnej dla walczących Ukraińców. Zanim wybuchła wojna w Ukrainie już kilkanaście dni wcześniej wylądowali tu amerykańscy żołnierze. Z biegiem problemów Ukrainy ruch samolotów wojskowych stał się bardziej zauważalny. Przypomnijmy też, że na lotnisku Rzeszów -Jasionka dwukrotnie lądował samolot z prezydentem USA Joe Bidenem. W 2022 r. lotnisko kilkukrotnie gościło też największy (wówczas) samolot transportowy na świecie An-225 Mrija.
Wkrótce jednak ruch lotniczy zostanie tam ograniczony, z uwagi na zaplanowany remont pasa startowego i drogi kołowania. Według wnp.pl, remont pasa, który pierwotnie miał rozpocząć się na przełomie 2022-2023 roku, rozpocznie się w 2025 r. Niemniej wcześniej odbędzie się wielka reorganizacja struktur NATO. Cały sprzęt, baza i przede wszystkim żołnierze, będą korzystać w tym czasie z portu lotniczego w Lublinie. Dodatkowo do transportów wojskowych i humanitarnych mają być wykorzystywane też lotniska w Krakowie czy Katowicach.
PRZECZYTAJ TEŻ:
NATO czekają przenosiny
Informacje te, w rozmowie z portalem wnp.pl, potwierdza Andrzej Hawryluk, prezes Portu Lotniczego w Lublinie. - Lubelskie lotnisko będzie w dużo większym stopniu wykorzystywane przez różnego rodzaju segmenty lotnictwa. Zarówno tego pasażerskiego, jak i transportowego czy wojskowego. To wszystko, co w tej chwili dzieje się w Rzeszowie, zostanie przeniesione na lotnisko w Lublinie, ale również na inne lotniska, te bardziej oddalone. Mam tu na myśli m.in. Kraków i Katowice - mówi. Przypomnijmy, że to właśnie w okolicach Rzeszowa - Jasionki w największym stopniu skupia się obecnie funkcjonowanie sił NATO. Jednocześnie rzeszowskie lotnisko jest w tej chwili jednym z najbardziej strzeżonych miejsc w Polsce. To tu stoją m.in. baterie obrony przeciwrakietowej Patriot.
Lotnisko w Rzeszowie - Jasionce zostanie zamknięte na kilka miesięcy
Remont pasa startowego i dróg kołowania ma odbyć się latem 2025 r. Przebudowa pasa startowego na odcinku 700 m znacznie poprawi jego nośność i zwiększy jego trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego zamiast istniejącej nawierzchni asfaltowej. Takie rozwiązanie w obszarze przyziemienia samolotu jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia i zapewni trwałość nawierzchni, pozwalając na wykonywanie operacji lotniczych przez dłuższy czas. Realizacja projektu zmniejszy częstotliwość prac remontowych na pasie startowym, co obniży koszty operacyjne i umożliwi wykonywanie operacji lotniczych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w każdych warunkach pogodowych. Z uwagi na wykorzystywane materiały przy tych czynnościach niemożliwe jest ich prowadzenie remontu zimą.
Projekt przebudowy pasu startowego i dróg kołowania w Rzeszowie-Jasionce współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF Military Mobility). Jego wartość szacunkowa to ok. 23 mln euro.
Napisz komentarz
Komentarze