Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama PCN oświeć mnie
Reklama Powiat Rzeszowski

Działacze podkarpackiego PiS: NIE dla wykluczenia komunikacyjnego Podkarpacia

Podziel się
Oceń

W Jasionce, tuż obok portu lotniczego, na stacji PKP, odbyła się dziś konferencja prasowa, na której Zarząd Województwa Podkarpackiego wyraził zdecydowany sprzeciw wobec planów wykluczenia Podkarpacia z budowy szybkich połączeń kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Spotkanie miało na celu zwrócenie uwagi na potrzebę włączenia regionu do sieci nowoczesnych połączeń, co jest kluczowe dla jego rozwoju gospodarczego i społecznego.
Działacze podkarpackiego PiS: NIE dla wykluczenia komunikacyjnego Podkarpacia
Politycy PiS oczekują od rządu Tuska powrotu do idei kolei szybkich prędkości i towarzyszących jej tzw. szprych, w ramach budowy połączeń do CPK.

Autor: Anna Magda/Biuro Prasowe UMWP

To pokłosie ogłoszonej w zeszłym tygodniu nowej koncepcji budowy CPK oraz szybkich kolei, łączących główne miasta Polski z lotniskiem w Baranowie. Na zaprezentowanej grafice kolei szybkich prędkości zlikwidowano bezpośrednie połączenie z Rzeszowa do Warszawy, a podróżni dalej do stolicy musieliby podróżować przez Kraków. 

Mapa kolei szybkich prędkości zaproponowana przez rząd Koalicji Obywatelskiej. 

W konferencji wzięli udział wszyscy członkowie zarządu województwa: marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałkowie Piotr Pilch i Karol Ożóg oraz członkinie zarządu Małgorzata Jarosińska-Jedynak i Anna Huk. Obecni byli także posłowie Ewa Leniart i Rafał Weber, reprezentujący parlamentarny zespół ds. Rozwoju Podkarpacia.

Szybka kolej to impuls dla Podkarpacia 

Marszałek Władysław Ortyl podkreślił, że wykluczenie Podkarpacia z planów budowy szybkiej kolei jest niedopuszczalne i niesprawiedliwe. - Podkarpacie to region o ogromnym potencjale, który nie może być ignorowany. Nowoczesne połączenia kolejowe są niezbędne do dalszego rozwoju naszego województwa i integracji z resztą kraju – zaznaczył marszałek. Wicemarszałek Piotr Pilch dodał, że brak szybkiej kolei to nie tylko utrudnienie dla mieszkańców, ale także bariera dla przedsiębiorców i inwestorów. - Podkarpacie ma strategiczne położenie, które powinno być w pełni wykorzystane. Szybka kolej to impuls do rozwoju gospodarczego, zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej i poprawy jakości życia mieszkańców – powiedział Pilch.

Koleje szybkich prędkości i tzw. szprychy proponowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Karol Ożóg wskazał na konieczność solidarności i współpracy na szczeblu regionalnym i krajowym w celu wywarcia nacisku na decydentów. - Nasze starania muszą być zjednoczone. Tylko wspólnie możemy osiągnąć cel i zapewnić Podkarpaciu miejsce w sieci szybkich połączeń kolejowych – podkreślił wicemarszałek.

Posłanka Ewa Leniart oraz poseł Rafał Weber również wyrazili swoje poparcie dla stanowiska zarządu województwa. Podkreślili, że będą działać na rzecz uwzględnienia Podkarpacia w planach CPK na forum parlamentarnym, angażując w to jak najwięcej posłów i senatorów.

Małgorzata Jarosińska-Jedynak zwróciła uwagę na aspekty społeczne, mówiąc o tym, jak szybka kolej może poprawić mobilność mieszkańców, dostęp do edukacji i usług medycznych.  - Inwestycje w infrastrukturę kolejową to inwestycje w ludzi. Nie możemy pozwolić na to, by Podkarpacie było wykluczone z tego procesu  – powiedziała.

Zarząd Województwa Podkarpackiego zapowiedział dalsze działania na rzecz uwzględnienia regionu w planach CPK, w tym spotkania z przedstawicielami rządu oraz kampanię informacyjną, mającą na celu uświadomienie opinii publicznej o znaczeniu tej kwestii.

Stanowisko Zarządu Województwa Podkarpackiego

"Wyrażamy stanowczy sprzeciw – nie akceptujemy pominięcia województwa podkarpackiego w rządowych planach rozwoju infrastruktury kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Decyzja obecnego rządu jest dla nas zupełnie niezrozumiała, niesprawiedliwa i wielce krzywdząca. Przede wszystkim wyklucza ona nasz region z wielkiego projektu rozwojowego, a tym samym zamyka mieszkańcom Podkarpacia drogę do poprawy jakości życia, rozwoju gospodarczego i społecznego, a przede wszystkim do zwiększenia stopnia bezpieczeństwa, które w kontekście toczącej się tuż za naszą wschodnią granicą wojny, jest niezmiernie istotne.

Szczególnie niekorzystne decyzje prezentowane przecz obecny rząd dotyczą:

  1. Braku bezpośredniego połączenia Podkarpacia z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym.
  2. Braku budowy kolei szybkich prędkości na południe województwa podkarpackiego do Sanoka i Krosna przez Brzozów.
  3. Zaniechania podwyższania parametrów linii kolejowej dotyczących prędkości  w kierunku Przemyśla i Medyki.

Rezygnacja z budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Rzeszowa do Warszawy, tworzy „kolejową białą plamę” w południowo-wschodniej Polsce. Pozbawia szans dalszego, szybkiego rozwoju Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, który jest najważniejszym hubem transportowym i humanitarnym, przy granicy z Ukrainą, która objęta jest działaniami wojennymi. W tym kontekście nasz region powinien zostać potraktowany priorytetowo, także z racji przyszłej powojennej odbudowy kraju wschodnich sąsiadów. Pozycja Rzeszowa i Podkarpacia po wybuchu wojny zmieniła się diametralnie. Staliśmy się niezwykle istotnym graczem na arenie międzynarodowej, zyskując szanse na rozwój w wielu obszarach. Niezrozumiałe są działania obecnego rządu, które zahamują zrodzony potencjał i przekreślą nasze szanse na zdynamizowanie procesów rozwojowych. Jest także zaprzeczeniem idei zrównoważonego rozwoju kraju, która jest fundamentalna, również w kontekście polityk Unii Europejskiej".

"Nikt o Rzeszowie nie zapomni". Donald Tusk o połączeniu z CPK

Podczas poniedziałkowej wizyty Donalda Tuska w Rzeszowie, szef rządu odniósł się do wątpliwości mieszkańców Podkarpacia o nieujęciu bezpośredniego połączenia kolejowego z przyszłym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Po ubiegłotygodniowej prezentacji ze szprychy szybkich kolei wykreślono połączenia z Rzeszowa do Baranowa. 

- Nie ma wątpliwości co do roli Rzeszowa i całego regionu w kontekście tego co się dzieje dookoła Polski. W przyszłości Rzeszów będzie miejscem szczególnej wagi - mówił Tusk - Decyzje dotyczące CPK miały na celu ochronę i wzmocnienie lotnisk regionalnych. Jasionka odgrywa wielką rolę, nie tylko ze względu, że jest sercem pomocy logistycznej całego świata Zachodu wobec Ukrainy - kontynuował. 

- Decyzja dotycząca kolei w żaden sposób nie może wykluczać żadnego miasta. My zrezygnowaliśmy z pomysłu nieracjonalnego, czyli kolei szybkich prędkości, które wykraczały poza skalę Polski. Chcemy zbudować, unowocześniać i modernizować linie kolejowe wszędzie tam, gdzie wymagają tego potoki pasażerów - zapewniał szef rządu. 

- Nikt o  Rzeszowie nie zapomni. Będziemy szukali racjonalnego sposobu włączenia  Rzeszowa do nowoczesnej sieci komunikacyjnej. Zwrócę się jeszcze dzisiaj do ministra transportu i ministra Malepszaka, aby przygotował szczegółową informację co do przyszłości transportu kolejowego w odniesieniu do wszystkich miast wojewódzkich - zapowiedział w poniedziałek premier. 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama