Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama PCN oświeć mnie
Reklama Powiat Rzeszowski

Światowy Dzień Praw Konsumenta – święto świadomości i bezpieczeństwa

Podziel się
Oceń

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. To dzień, w którym świętujemy nasze prawa jako kupujących oraz nagłaśniane jest znaczenie świadomych zakupów. Tylko roztropny konsument może uniknąć manipulacji i zagrożeń, jakie czyhają na niego podczas wybierania ofert, korzystania z usług czy zawierania umów. Świadomy konsument zna swoje potrzeby, swoje prawa, obowiązki i podejmuje odpowiedzialne decyzje, dzięki czemu może uniknąć manipulacji i zagrożeń na rynku. Dlatego tak istotna jest edukacja i samorozwój.
Światowy Dzień Praw Konsumenta – święto świadomości i bezpieczeństwa

Źródło: pixabay

Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony w rocznicę przemówienia Johna F. Kennedy'ego, który podkreślił wówczas, że „wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Podczas wystąpienia w 1962 roku zaprezentowano projekt ustawy o prawach konsumentów zawierający cztery podstawowe filary – prawa do: 

  • informacji – dostęp do rzetelnej i pełnej informacji o produktach i usługach,
  • bezpieczeństwa – ochrona przed niebezpiecznymi i wadliwymi produktami,
  • wyboru – możliwość swobodnego wyboru spośród szerokiej gamy produktów i usług,
  • reprezentacji – możliwość wyrażania opinii i wpływania na politykę konsumencką.

W ciągu kolejnych lat rozszerzono go dodatkowo o prawa do: zaspokajania podstawowych potrzeb, dochodzenia roszczeń, edukacji oraz zdrowego środowiska. Idea święta konsumenta dotarła do Polski w 2000 roku. Od tego czasu święto to jest doskonałą okazją do podsumowania dokonań w dziedzinie ochrony praw konsumenta i zwrócenia uwagi na istotę tych zagadnień. Warto przypominać, że wszyscy jesteśmy konsumentami. Zawieramy umowy, kupujemy towary, korzystamy z usług transportowych, finansowych, telekomunikacyjnych, turystycznych i jeszcze wielu innych. 

Pomoc na wyciągnięcie ręki

To też okazja, by przypomnieć, że nie musisz samodzielnie walczyć z nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. W Polsce, podobnie jak w innych demokratycznych krajach, istnieją instytucje, do których konsumenci  mogą się zgłosić, jeśli sami nie radzą sobie z problemem. Takie instytucje pozwalają wyrównywać szanse – pomagają bowiem eksperci z wiedzą specjalistyczną, dzięki którym spór jednostki z przedsiębiorcą może się toczyć w sposób sprawiedliwy.

W Rzeszowie na rzecz mieszkańców powiatu działa Powiatowy Rzecznik Konsumentów, oferując bezpłatne porady i wsparcie w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami. Rzecznik m.in. udziela konsumentom bezpośrednich porad w sprawie zgłoszonego przez nich problemu i wskazuje możliwości jego rozwiązania, przygotowuje pisemne wystąpienia do przedsiębiorców z wnioskiem o ugodowe załatwienie spawy. Jego siedziba znajduje się przy ul. Grunwaldzkiej 15 w Rzeszowie i jest czynna od wtorku do czwartku.

Świadomy znaczy silny

Kupując świadomie, znając swoje prawa i obowiązki, możemy budować silny rynek i chronić swoje interesy. Pamiętaj, że Twoje prawa są ważne. Nie bój się ich bronić. Wspólnie budujmy świadomość konsumencką i dbajmy o swoje bezpieczeństwo.

Życzymy wszystkim konsumentom przemyślanych i trafnych zakupów, życzliwych sprzedawców, uczciwych przedsiębiorców oraz skutecznych reklamacji!

PRZECZYTAJ TEŻ:

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama