- Cieszę się, że zaczynamy dużą rozmowę o szkołach zawodowych. Dla ministerstwa są one priorytetem. Zaczynamy te rozmowy w Rzeszowie, mieście – stolicy innowacji wspaniale rządzonym przez prezydenta Konrada Fijołka. Spotykamy się w mieście, które pokazuje, że nie trzeba być w centrum, aby myśleć kreatywnie i być centrum innowacji. Rzeszów jest świetnym przykładem na to, jak można wykorzystywać swoje wspaniałe zasoby – ludzkie, intelektualne i integrować je, łączyć z przemysłem, z nowymi technologiami na rzecz rozwoju kraju, przemysłu, gospodarki – podkreślała Nowacka. Mówiła m.in. o dynamicznie zachodzących zmianach na rynku pracy, o pojawianiu się nowych zawodów, znikaniu innych oraz o konieczności wprowadzania zmian w systemie edukacji.
FOTORELACJA:
Kształcenie zawodowe priorytetem dla ministerstwa
Minister Nowacka podkreśliła, że szkoły zawodowe są priorytetem dla ministerstwa edukacji. Zapowiedziała wprowadzenie zmian w systemie edukacji, które mają na celu zwiększenie elastyczności kształcenia i dostosowanie go do potrzeb pracodawców.
- Szczególnie ważne są kompetencje pozwalające uczniom dostosować się do tego zmieniającego się rynku pracy, związane z komunikacją i z nowoczesnymi technologiami. W prognozach wskazuje się, że zawody przyszłości będą związane z automatyką, robotyką, mechatroniką, a także programowaniem, szeroko rozumianym budownictwem – mówiła Barbara Nowacka, ministra edukacji.
Rzeszów wzorem dla innych miast
Prezydent Fijołek podkreślił, że Rzeszów jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które stawia na praktyczne kształcenie zawodowe i ścisłą współpracę szkół z biznesem.
- Cieszę się, że nasze miasto jest jednym z pierwszych celów podróży służbowych pani minister – to ogromny zaszczyt i bardzo za to wyróżnienie dziękuję. Jestem dumny także z tego, że to właśnie u nas w Rzeszowie rozpoczynamy dyskusję o kształceniu zawodowym. Dziś rynek pracy wygląda tak, że firmy liczą na to, że system edukacji da im absolwenta gotowego do pracy. I dlatego też tak ważne jest to, aby polski system kształcenia zawodowego, ale nie tylko zawodowego, był otwarty na zmiany, oparty na tym jako wyglądają aktualne trendy oraz o naukę praktyczną i współpracę z biznesem – mówił prezydent Konrad Fijołek.
Przykładem dobrych praktyk jest program "Rzeszowskie Szkoły Zawodowe otwarte na rynek pracy - edycja 2". W ramach tego projektu uczniowie ukończyli kursy i szkolenia zawodowe, odbyli staże u pracodawców, a szkoły otrzymały nowoczesny sprzęt.
– Dziś przed spotkaniem w CKZ rozmawialiśmy z Panem Prezydentem Konradem Fijołkiem i o czasach, kiedy byłam przewodniczącą Sejmiku Wojewódzkiego, a pan prezydent dyrektorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Wtedy to wszystko się zaczęło jeśli chodzi o rzeszowskie kształcenie zawodowe. Podjęte zostały bardzo odważne decyzje dotyczące m.in. tego, aby 12 centrów kształcenia praktycznego wyposażyć w nowoczesny sprzęt i zmienić oblicze kształcenia zawodowego. Zmienić ten stereotyp myślenia o kształceniu zawodowym jako gorszym od tego ogólnego – mówiła Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki. Działania podnoszące poziom kształcenia zawodowego w Rzeszowie są kontynuowane.
Kształcenie zawodowe przyszłością Polski
Ich przykładem był niedawno zakończony program "Rzeszowskie Szkoły Zawodowe otwarte na rynek pracy - edycja 2". Głównym jego celem był wzrost jakości oraz poprawa warunków kształcenia w placówkach szkolnictwa zawodowego w dziewięciu rzeszowskich szkołach i placówkach kształcenia zawodowego, m.in. w Zespole Szkół Technicznych, Zespole Szkół Agroprzedsiębiorczości, Zespole Szkół Elektronicznych, Centrum Kształcenia Zawodowego. Wartość tego projektu wyniosła prawie 5 mln zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej prawie 4,5 mln zł. W ramach tego projektu 416 uczniów i 143 nauczycieli ukończyło kursy i szkolenia zawodowe, 480 uczniów odbyło staże zawodowe u pracodawców, a 2,2 mln zł zostało przeznaczone na wyposażenie rzeszowskich szkół zawodowych.
Napisz komentarz
Komentarze