Jak już wspominaliśmy wcześniej, organizatorami koncertu była Fundacja Orkiestry Symfonicznej SONATA, a także proboszcz parafii pw. Matki Bożej Różańcowej, ks. dr Czesław Goraj we współpracy z Wojewódzkim Domem Kultury w Rzeszowie. Z kolei patronat honorowy nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Podkarpackiego, Władysław Ortyl.
Przed zgromadzonymi w kościele Matki Bożej Różańcowej wiernymi wystąpiła Warszawska Orkiestra Symfoniczna SONATA im. Bogumiła Łepeckiego. Jej dyrygentem podczas koncertu w Rzeszowie był Bogdan Olędzki zaś dyrektorem generalnym grupy jest Jacek Łepecki.
Zobacz też:
O orkiestrze
Nim przejdziemy bezpośrednio do sobotniego koncertu, warto zatrzymać się przy osobach samych wykonawców. Korzenie Orkiestry sięgają bowiem jeszcze lat 80., kiedy to do życia powołana została Warszawska Orkiestra Dziecięca SONATA. Jej założycielem był dyrygent, pedagog i weteran powstania warszawskiego, Bogumił Łepecki, obecnie patron Orkiestry.
Po reorganizacji Orkiestry w latach 90., a także śmierci założyciela, misję założyciela kontynuował jego syn, Jacek Łepecki.
Momentem przełomowym w historii Orkiestry był 2 kwietnia 2005 r. Kiedy jako naród śledziliśmy wówczas napływające z Watykanu informacje o stanie zdrowia papieża Jana Pawła II, artyści Orkiestry wykonali w tym dniu o godz. 7:00, na dwie godziny przed centralną ceremonią w Watykanie, koncert transmitowany na żywo przez polskie media.
W jego trakcie Warszawska Orkiestra Symfoniczna SONATA zagrała oratorium Josepha Haydna „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu”. Dzieło to z czasem stało się ważnym wyrazem wiary członków Orkiestry, ale też i aktem hołdu dla dorobku Ojca Świętego.
Warszawska Orkiestra Symfoniczna „Sonata" im. Bogumiła Łepeckiego zrealizowała 65 takich koncertów oratoryjnych w 45 miastach Polski, we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy i na Uniwersytetach -KUL i UKSW w hołdzie Świętemu Janowi Pawłowi II
- tłumaczył w rozmowie z dziennikarzem Halo Rzeszów Jacek Łepecki.
Muzyka i modlitwa
Jak zasygnalizowano, koncert w Rzeszowie zatytułowany „Gloria Polonica – Dominum et Vivificantem 2025” również wpisywał się w serię występów upamiętniających dzieło Jana Pawła II, a także jego 20. rocznicę śmierci.
Nic więc dziwnego, że podczas sobotniego występu, jego uczestnicy zetknęli się z tak bliską Orkiestrze kompozycją Haydna.
Koncerty to dla nas okazja nie tylko do przeżywania muzyki, ale też i wspólnej modlitwy. Modlimy się zawsze w swoim gronie przed występami, a później zapraszamy do wspólnego przeżywania wiary naszą publiczność. Nie chcemy, aby słuchacze po prostu nas słuchali, dlatego też zawsze utwory poprzedza prelekcja na temat ich znaczenia
- wyjaśniał Łepecki.
Nie sposób nie zauważyć, że podobna myśl zainspirowała również Haydna. Kiedy bowiem tworzył on oratorium „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu”, starał się on zawrzeć w nim elementy refleksji biblijnej i dźwięku.
Jak wspominaliśmy już naszym Czytelnikom w innym tekście, dzieło austriackiego kompozytora opiera się na siedmiu ostatnich wypowiedziach Jezusa na krzyżu, zapisanych w Ewangelii: 1. „Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą co czynią!”, 2. „Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze mną będziesz w raju”, 3. „Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”, 4. „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”, 5. „Pragnę”, 6. „Wykonało się!”, 7. „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”.
Koncert
Choć nie każdy mógł uczestniczyć w sobotnim koncercie, to jednak w dalszym ciągu możliwe jest wsłuchanie się w dowolnym czasie w wykonania Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej SONATA.
Można to uczynić m.in. za pośrednictwem bazy nagrań dostępnych na oficjalnym kanale Orkiestry w serwisie YouTube.
Znajdziecie tam np. nagranie jednego z wykonań wspomnianego wyżej oratorium Haydna.
Napisz komentarz
Komentarze