Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama Adam Dziedzic PSL

Muzyka, która przemienia. Oratorium Haydna ogarnęło Rzeszów

Podziel się
Oceń

W sobotę, 5 kwietnia, w kościele pw. Matki Bożej Różańcowej w Rzeszowie odbył się nadzwyczajny koncert „Gloria Polonica – Dominum et Vivificantem 2025”. Podczas tego wydarzenia wykonano oratorium „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu” autorstwa Josepha Haydna.
Muzyka, która przemienia. Oratorium Haydna ogarnęło Rzeszów
Materiały Orkiestry i Parafii pw. Matki Bożej Różańcowej w Rzeszowie

Jak już wspominaliśmy wcześniej, organizatorami koncertu była Fundacja Orkiestry Symfonicznej SONATA, a także proboszcz parafii pw. Matki Bożej Różańcowej, ks. dr Czesław Goraj we współpracy z Wojewódzkim Domem Kultury w Rzeszowie. Z kolei patronat honorowy nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Podkarpackiego, Władysław Ortyl. 

Przed zgromadzonymi w kościele Matki Bożej Różańcowej wiernymi wystąpiła Warszawska Orkiestra Symfoniczna SONATA im. Bogumiła Łepeckiego. Jej dyrygentem podczas koncertu w Rzeszowie był Bogdan Olędzki zaś dyrektorem generalnym grupy jest Jacek Łepecki. 

Zobacz też:

O orkiestrze

Nim przejdziemy bezpośrednio do sobotniego koncertu, warto zatrzymać się przy osobach samych wykonawców. Korzenie Orkiestry sięgają bowiem jeszcze lat 80., kiedy to do życia powołana została Warszawska Orkiestra Dziecięca SONATA. Jej założycielem był dyrygent, pedagog i weteran powstania warszawskiego, Bogumił Łepecki, obecnie patron Orkiestry.

Po reorganizacji Orkiestry w latach 90., a także śmierci założyciela, misję założyciela kontynuował jego syn, Jacek Łepecki.

Momentem przełomowym w historii Orkiestry był 2 kwietnia 2005 r. Kiedy jako naród śledziliśmy wówczas napływające z Watykanu informacje o stanie zdrowia papieża Jana Pawła II, artyści Orkiestry wykonali w tym dniu o godz. 7:00, na dwie godziny przed centralną ceremonią w Watykanie, koncert transmitowany na żywo przez polskie media.

W jego trakcie Warszawska Orkiestra Symfoniczna SONATA zagrała oratorium Josepha Haydna „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu”. Dzieło to z czasem stało się ważnym wyrazem wiary członków Orkiestry, ale też i aktem hołdu dla dorobku Ojca Świętego.

Warszawska Orkiestra Symfoniczna „Sonata" im. Bogumiła Łepeckiego zrealizowała 65 takich koncertów oratoryjnych w 45 miastach Polski, we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy i na Uniwersytetach -KUL i UKSW w hołdzie Świętemu Janowi Pawłowi II 

- tłumaczył w rozmowie z dziennikarzem Halo Rzeszów Jacek Łepecki.

Muzyka i modlitwa

Jak zasygnalizowano, koncert w Rzeszowie zatytułowany „Gloria Polonica – Dominum et Vivificantem 2025” również wpisywał się w serię występów upamiętniających dzieło Jana Pawła II, a także jego 20. rocznicę śmierci.

Nic więc dziwnego, że podczas sobotniego występu, jego uczestnicy zetknęli się z tak bliską Orkiestrze kompozycją Haydna.

Koncerty to dla nas okazja nie tylko do przeżywania muzyki, ale też i wspólnej modlitwy. Modlimy się zawsze w swoim gronie przed występami, a później zapraszamy do wspólnego przeżywania wiary naszą publiczność. Nie chcemy, aby słuchacze po prostu nas słuchali, dlatego też zawsze utwory poprzedza prelekcja na temat ich znaczenia 

- wyjaśniał Łepecki.

Nie sposób nie zauważyć, że podobna myśl zainspirowała również Haydna. Kiedy bowiem tworzył on oratorium „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu”, starał się on zawrzeć w nim elementy refleksji biblijnej i dźwięku.

Jak wspominaliśmy już naszym Czytelnikom w innym tekście, dzieło austriackiego kompozytora opiera się na siedmiu ostatnich wypowiedziach Jezusa na krzyżu, zapisanych w Ewangelii: 1. „Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą co czynią!”, 2. „Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze mną będziesz w raju”, 3. „Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”, 4. „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”, 5. „Pragnę”, 6. „Wykonało się!”, 7. „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”.

Koncert

Choć nie każdy mógł uczestniczyć w sobotnim koncercie, to jednak w dalszym ciągu możliwe jest wsłuchanie się w dowolnym czasie w wykonania Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej SONATA.

Można to uczynić m.in. za pośrednictwem bazy nagrań dostępnych na oficjalnym kanale Orkiestry w serwisie YouTube.

Znajdziecie tam np. nagranie jednego z wykonań wspomnianego wyżej oratorium Haydna.

 

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: NiezależnyTreść komentarza: Bicie piany. A gdzie chociażby gospodarka?Data dodania komentarza: 4.04.2025, 20:38Źródło komentarza: Szymon Hołownia w Rzeszowie: Bezpieczeństwo, rozwój i przyszłość PolskiAutor komentarza: kalitaTreść komentarza: Dno i żenada!Data dodania komentarza: 2.04.2025, 16:44Źródło komentarza: Rektor KUL wylądował za kratami w Rzeszowie! Tylko że...Autor komentarza: maxTreść komentarza: Wgniótł Putina w ziemię ! :):):):):):)Data dodania komentarza: 2.04.2025, 16:42Źródło komentarza: Szymon Hołownia w Rzeszowie: Bezpieczeństwo, rozwój i przyszłość PolskiAutor komentarza: JurekTreść komentarza: Każdy podatnik płacący płaci. Żadna grupa rządząca od 1900 roku nie wzięła się za polski związek piłki nożnej, jak anglicy za kiboli, uciąc należy raz a dobrze, niech się człowieki natłuką, nie ma sensu wzywać ani sektorować policją dzielną, dam im wolną wolę. Na pogotowiu poczekają jak każdy, na przyjazd prokuratora też, po co ludziom ambitnym robić pod górkę?Data dodania komentarza: 1.04.2025, 20:12Źródło komentarza: Policjanci zapobiegli ustawce z udziałem kiboli Resovii na A4Autor komentarza: SumTreść komentarza: Co tej uchwały wynika NICZwykłe bicie piany. Poczta i tak zrobi swojeData dodania komentarza: 1.04.2025, 11:22Źródło komentarza: Radni sejmiku przyjęli stanowisko ws. restrukturyzacji PocztyAutor komentarza: GrallTreść komentarza: Kto płaci za zabezpieczanie grup bandziorów stadionowychData dodania komentarza: 1.04.2025, 10:03Źródło komentarza: Policjanci zapobiegli ustawce z udziałem kiboli Resovii na A4
Reklama
ReklamaPodkarpackie Targi Ekonomii Społecznej
Reklama
Reklama