Sytuacja w PKP Cargo, największym polskim kolejowym przewoźniku towarowym, stała się jaskrawym przykładem tego, jak błędne decyzje polityczne mogą doprowadzić do katastrofalnych skutków dla gospodarki i pracowników. Przez osiem lat rządów PiS spółki państwowe były przedstawiane jako idealne narzędzie do sterowania gospodarką i realizacji ambitnych planów inwestycyjnych. Jednak rzeczywistość okazała się znacznie bardziej brutalna.
Czy Jacek Sasin odpowie za problemy w PKP Cargo?
Rządzący skutecznie tuszowali problemy sektora, prezentując jedynie sukcesy i obiecując dalszy rozwój. Tymczasem, jak się okazuje, wiele spółek państwowych borykało się z poważnymi kłopotami finansowymi, a ich efektywność pozostawiała wiele do życzenia.
PKP Cargo poinformowało o złożeniu zawiadomienia do prokuratury w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa przez byłego ministra aktywów państwowych Jacka Sasina. Chodzi o przewozy węglowe. Sama spółka znajduje się w upadłości i restrukturyzacji.
Jak informuje spółka, podejrzenie przestępstwa dotyczy niedopełnienie przez ministra aktywów państwowych ciążących na nim obowiązków. Miałoby ono polegać na zaniechaniu przez kierowane przez Jacka Sasina ministerstwo "zawarcia z PKP CARGO S.A. niezbędnej umowy związanej z realizacją polecenia wskazanego w decyzji Prezesa Rady Ministrów (…) dotyczącej transportu węgla zakupionego przez spółki: PGE Paliwa Sp. z o.o. oraz Węglokoks S.A. w celu realizacji ww. Decyzji przez - co działał na szkodę interesu publicznego i prywatnego".
Nie dla likwidacji PKP Cargo
Konsekwencje tych zaniedbań są już odczuwalne. Masowe zwolnienia w PKP Cargo to dopiero początek. Można się spodziewać, że podobne problemy dotkną również inne spółki państwowe. Pracownicy tracą pracę, a podatnicy muszą pokrywać koszty restrukturyzacji i ratowania upadających przedsiębiorstw.
W czwartek w Zakładzie Utrzymania i Napraw PKP Cargo w Dębicy, który zajmuje się głównie naprawą kolejowych dźwigów i zderzaków lokomotyw, przeciwko planom likwidacji tego miejsca protestowało kilkadziesiąt osób. Wsparcia udzielił im podkarpacki poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Adam Dziedzic.
- Obecne plany PKP Cargo to likwidacja tego zakładu i przeniesienie jego działania w struktury spółki "córki" (PKP CARGOTABOR - przyp. redakcja) - mówił poseł, dodając, że argumentem podnoszonym za taką decyzją są względy ekonomiczne. - To 51 tysięcy złotych od PKP Cargo dla PKP Nieruchomości za dzierżawę torowiska - przekazywał.
- Ta sekcja powinna funkcjonować, ponieważ przez lata przynosiła korzyści finansowe - grzmiał poseł Adam Dziedzic, sugerując władzom PKP Cargo kilka rozwiązań, aby zapobiec likwidacji tego miejsca. Parlamentarzysta wskazywał, że można próbować obniżyć czynsz za dzierżawę torowisk, czy dokonać zmian w strukturach zatrudnienia, "tak, aby dać możliwość popracować osobom, które zbliżają się do emerytury".
- Podkarpacie nie jest zaściankiem! Wkrótce nasz region będzie bramą do realizacji bardzo dużych inwestycji na Wschodzie - uzupełniał Adam Dziedzic, podając kolejny argument przeciwko planom PKP Cargo.
"Co mamy powiedzieć rodzinom? Płakać się chce!"
- Jak to możliwe, że ktoś może podjąć taką decyzję o likwidacji tego zakładu, kiedy cechuje się on wysoką skutecznością i dobrze wykwalifikowaną kadrą - zastanawiał się Wiesław Lada, wiceprezes podkarpackiego PSL, działacz społeczny.
W samym zakładzie w ostatnich latach dokonano kilka ważnych inwestycji. - Hala została ocieplona, wykonano wirnikownię ciepła. Wszystko po to, żeby w jak najlepszych warunkach dokonywać prac, związanych z działaniem sekcji - mówił Krzysztof Tryda, naczelnik dębickiej sekcji PKP Cargo.
Pracownicy są oburzeni. Podkreślają, że dojazdy do pracy w innych miastach to ogromne utrudnienie, a często wręcz niemożliwość pogodzenia życia zawodowego z prywatnym. Zwracają też uwagę na znacznie lepsze warunki pracy w Dębicy w porównaniu z innymi zakładami.
- Nie zgadzamy się z decyzją prezesa Wojewódki. Wszystko jest sterowane odgórnie, nikt się z nami nie liczy - przekazywał Sławomir Miłek, pracownik dębickiej sekcji PKP Cargo, pracujący w tym zakładzie blisko 40 lat.
Zdecydowana większość pracowników to osoby powyżej 55 roku życia. Niektórym do emerytury brakuje dosłownie kilku lat. - Nie można poczekać kilku lat, żeby mogli dopracować do emerytury? - zastanawiał się.
Decyzja lada chwila...
Kiedy można spodziewać się ostatecznej decyzji zarządu PKP Cargo? Romuald Wilk dyrektor ds operacyjnych, pełniący obowiązki dyrektora finansowego PKP Cargo S.A., który pojawił się w czwartek w dębickiej sekcji utrzymaniowej mówił, że choć "decyzje jeszcze nie zapadły, to może się to zmienić lada chwila".
- Zdaję sobie sprawę z powagi sytuacji, że ewentualna likwidacja tej sekcji i zwolnienia pracowników to będą to osobiste dramaty wielu osób - mówił Wilk.
Spółka chce zwolnić grupowo ponad 760 osób w południowym rejonie PKP Cargo, obejmujący obszar od Katowic do granicy z Ukrainą.
Napisz komentarz
Komentarze