Od kilku miesięcy trwa dyskusja na temat tego, jak powinna wyglądać przeprawa. Początkowo planowano budowę wiaduktu, jednak spotkało się to z protestami mieszkańców osiedli Pułaskiego i Króla Augusta. Ich zdaniem wiadukt pogorszy komfort ich życia i nie rozwiąże problemów komunikacyjnych.
Prezydent Konrad Fijołek wyszedł naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i zaproponował przeprowadzenie analizy możliwości budowy tunelu. Koszt takiej inwestycji byłby jednak znacznie wyższy niż budowa wiaduktu.
Przewodniczący Rady Miasta Andrzej Dec z Koalicji Obywatelskiej był przeciwny wydawaniu dodatkowych pieniędzy na analizę. Uważał, że budowa tunelu jest nierealna ze względu na wysokie koszty. - Koszt budowy takiego tunelu byłby trzy lub czterokrotnie wyższy niż wiaduktu. Tak twierdzi prof. Tomasz Siwowski z Politechniki Rzeszowskie, specjalista od budowy dróg i mostów. To oznacza, że chcemy wydać pieniądze na analizę, której wynik jest oczywisty. Ulegamy naciskom mieszkańców, których oczywiście rozumiem, ale nie możemy zapominać o większej liczbie mieszkańców żyjących po drugiej stronie torów - mówił.
Radni PiS i Rozwoju Rzeszowa poparli propozycję prezydenta. Ich zdaniem analiza jest niezbędna, aby móc podjąć świadomą decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania. - Podzielam zdanie przewodniczącego Deca, że to spora kwota, ale uważam, że powinniśmy rozwiać wszelkie wątpliwości, które rozwiązanie jest lepsze. Niezależnie od tego co wykaże ta ekspertyza, będzie łatwiej rozmawiać o tym jak ten projekt wykonać - mówił podczas wtorkowej sesji radny Prawa i Sprawiedliwości Robert Kultys.
Prezydent Fijołek podkreślił, że analiza ma również objąć projekt wiaduktu pod kątem krytycznych uwag mieszkańców.
Ostatecznie Rada Miasta przyjęła uchwałę w sprawie zmian budżetowych, która umożliwia przeprowadzenie analizy.
Analiza ma potrwać kilka miesięcy. Po jej zakończeniu miasto będzie mogło podjąć decyzję o wyborze wariantu budowy przeprawy. Inwestycja ma zostać zrealizowana w latach 2027-2029. Koszt budowy wiaduktu szacowany jest na około 130 mln zł.
Zdaniem ekspertów budowa tunelu byłaby rozwiązaniem bardziej estetycznym i mniej uciążliwym dla mieszkańców, ale wiązałaby się z większymi kosztami i wyzwaniami technicznymi.
Budowa przeprawy przez tory w Rzeszowie to ważna inwestycja, która usprawni komunikację w mieście. Wybór wariantu budowy będzie miał duże znaczenie dla mieszkańców osiedli położonych w pobliżu torów kolejowych.
Napisz komentarz
Komentarze