Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama PCN oświeć mnie
Reklama Powiat Rzeszowski

Cud przy dystrybutorach. Paliwo tanieje przed wyborami

Podziel się
Oceń

Niedawno ceny paliwa na polskich stacjach zbliżały się już do granicy 10 zł z litr, a obecnie spadają wbrew logice rynkowej. Na świecie rośnie cena ropy, a złoty się osłabił. Niemniej jednak, w Polsce za litr benzyny lub oleju napędowego można już zapłacić poniżej 6 zł. Czy to znak, że kierowcy powinni odczuć ulgę?
Cud przy dystrybutorach. Paliwo tanieje przed wyborami

Źródło: fot. Łukasz Kotulak / Halo Rzeszów

W całej Europie kierowcy mocno odczuwają w tej chwili skutki ciężkiej sytuacji na rynku ropy naftowej. Szybko wzrastająca cena surowca na rynku międzynarodowym skutkuje tym, że paliwa z niej wyprodukowane drożeją. Dlaczego więc w Polsce są tak atrakcyjne ceny?

Ustalenia przyczyn

Orlen jest głównym dostawcą paliwa w Polsce. Posiada ponad połowę udziałów w rynku, co oznacza, że ma duży wpływ na ceny. Każda decyzja Orlenu o obniżeniu lub podniesieniu cen paliwa ma wpływ na ceny na całym rynku.

Serwis Polityka Insight opublikował artykuł sugerujący, że Orlen co najmniej od kilku tygodni wykorzystuje zapasy interwencyjne paliw. Działania te miałyby umożliwiać spółce sprzedaż paliw w niskich cenach aż do 15 października, kiedy to odbędą się wybory parlamentarne.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Firma jednak odrzuca zarzuty o „upolitycznienie” cen paliw oraz zaprzecza, że wykorzystuje rezerwy strategiczne do ich obniżania.

- Ceny paliw, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, zależą od notowań gotowych produktów paliwowych na europejskich giełdach. Dodatkowo na ceny paliwa na poszczególnych rynkach oraz w ofercie konkretnych dostawców wpływ mają także, m.in. źródła pozyskania paliw, koszty surowców, obciążenia fiskalne oraz koszty produkcji i usług, w tym koszt energii, logistyki i koszty pracy – tłumaczy największy polski koncern paliwowy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdradził, że na bieżąco monitoruje sytuację na rynku paliw i twierdzi, że krótkoterminowa zmiana cen nie jest czymś niespotykanym ani niezgodnym z prawem.

Były prezes Lotosu: to polityka wyborcza

Paweł Olechnowicz, były prezes Lotosu, uważa, że ceny paliw w Polsce są wynikiem ręcznego sterowania rynkiem przez rząd. Według niego sprzedaż paliwa ze stratą ma wpłynąć na wynik wyborów.

Eksperci są podzieleni co do tego, czy ceny paliw w Polsce pozostaną niskie po wyborach. Niektórzy uważają, że Orlen nie będzie w stanie dłużej utrzymywać niskich cen, ponieważ będzie to wiązało się z utratą zysków. Inni natomiast uważają, że rząd będzie wywierał presję na Orlen, aby utrzymywał ceny na niskim poziomie.

Z pewnością ten „spadkowy trend” nie jest na zawsze, ponieważ prędzej czy później koncern będzie musiał dostosować się do warunków rynkowych. Czy wtedy koszt paliwa osiągnie 10 zł za litr?

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Zbigniew 03.10.2023 21:26
Komu przeszkadzają niskie ceny benzyny?

Zbigniew 03.10.2023 21:24
Do niedawna były wrzaski że ORLEN robi wielkie zyski na benzynie, teraz słyszę wrzaski, że traci zyski na benzynie. Jak to łatwo ludziom zrobić wodę z mózgu...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama