RE:entrance - świetlny portal Damiana Ziółkowskiego
- Przechodząc przez instalację zostawiasz za sobą codzienne sprawy. Intensywne czerwone światło odbijające się w lustrzanym podłożu zakrzywia rzeczywistość. Abstrakcyjne formy wizualne, które wypełniają portal, nadają energii i wyrażają pozytywne emocje. Przeszklone ściany pozwalają obserwować z zewnątrz przybywających festiwalowiczów - zapowiadają twórcy jednego z magicznych świetlnych projektów w ramach RE: RZESZÓW FESTIVAL.
Portal jest efektem współpracy z Damianem Ziółkowskim ze studia brandingowego we3studio.pl - artystą, który bazując na najprostszych formach graficznych niosących ułamki znaczenia - takich jak litery i znaki - tworzy zawiłe konstrukty wizualne, które odrywają się od pierwotnej funkcji znaczeniowej zastosowanych elementów, by jako całość oddziaływać na emocje i nieświadome asocjacje odbiorcy.
Instalacje multimedialne dyplomantów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
Pozostałe trzy projekty, które zostaną zaprezentowane w sierpniu na RE: RZESZÓW FESTIVAL zostały przygotowane przez dyplomantów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Stworzone przez nich instalacje multimedialne to zarówno dobra, interaktywna zabawa jak i mroczny świat artystycznych fantazji.
Na festiwalu w Rzeszowie będzie można sprawdzić, czy jest się prawdziwym "twardzielem", przejrzeć się w nałożonych na twarz filtrach inspirowanych Snapchatem czy doświadczyć procesu malowania, w którym tworzywem malarskim jest światło. Wszystkie prace powstały na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Warszawie.
- To unikalne miejsce, gdzie edukacja z obszaru sztuk wizualnych łączy się z wiedzą programistyczną - wskazuje Ewa Satalecka, Dziekan Wydziału SNM PJATK. Działania kreatywne oparte o systemy przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i eksperymenty interdyscyplinarne są na stałe wpisane w program Pracowni Multimediów, którą prowadzi, wraz z zespołem specjalistów, Anna Klimczak, artystka wizualna i kuratorka prezentowanej wystawy.
Na RE: RZESZÓW FESTIVAL będzIe można obejrzeć prace właśnie z tego wyjątkowego laboratorium. Zobaczymy projekty absolwentów oraz twórców multimedialnych, którzy uczą studentów języków nowych technologii.
Straszny ‘Noppera-b?’ Emilii Ishizaki
W wyizolowanych od światła boksach zobaczymy m.in. wirtualne portrety Emilii Ishizaki zatytułowane ‘Noppera-b?’ (2022), które autorka umieściła w zalanych organiczną masą ramach. Nazwa jest określeniem mitologicznego, japońskiego demona bez twarzy.
Widzowie wchodząc w obszar instalacji są obserwowani z ukrytej kamery, a ich wizerunki są przetwarzane w maski - niewygodne i odrealnione. Instalacja jest pretekstem do refleksji nad pojęciem tożsamości.
Emilia Ishizaka tworzy orbitując wokół ilustracji oraz animacji rysunkowej. Inspiruje się tym, co niedopowiedziane, a pod względem estetycznym czerpie ze swojego pochodzenia, czyli z kultury Japonii. Artystka działa w takich obszarach jak: motion design, 3D czy grafika generatywna.
‘BE A MAN!’ Bartosza Wyszyńskiego
Inny młodym twórcą, nierozłącznie związanym z nowymi technologiami jest Bartosz Wyszyński. Jego praca dyplomowa pt. ‘BE A MAN!’, którą zobaczymy na Bulwarach nad Wisłokiem w ramach RE: RZESZÓW FESTIVAL, to multimedialna próba uchwycenia nieoczywistych stereotypów świadczących o tzw. prawdziwej męskości.
Za pomocą urządzeń, które znamy z konsol do gier, będziemy mieli okazję zmierzyć się z metaforami dotyczącymi ograniczeń zawartych w byciu przysłowiowym twardzielem. Zabawa w deszczu interaktywnych, obraźliwych epitetów ma uświadomić jak nisko sięgają społeczne schematy.
Bartosz Wyszyński analizując męskość opisywaną w zachodniej kulturze, uznaje za niektórymi badaczami, że mężczyźni, poświęcając autorefleksję i spontaniczność rzucają się w wir walki ze światem zewnętrznym pozwalając niszczyć to, co najważniejsze: poczucie, że są po prostu ludźmi.
Malowanie światłem w wirtualnej pracowni Tomasza Miśkiewicza
W rzeszowskim plenerze będzie można także zajrzeć do wirtualnej pracowni artystycznej. Tomasz Miśkiewicz, który na co dzień tworzy wielkoformatowe widowiska wizualne oraz jest bywalcem międzynarodowych konferencji dotyczących programowania, zaprasza na pokaz pt. ’diBrush’ (2022).
Instalacją multimedialna jest inspirowana ’street art’em’. W projekcie wykorzystał specjalnie zaprojektowane pędzle, w których farba zastąpiona jest przez światło niedostrzegalne przez odbiorcę. Realny pędzel i wirtualna farba pozwalają doświadczyć technik sztuki ulicznej w zaskakującej 'rzeczywisto-wirtualnej' formie.
Napisz komentarz
Komentarze