MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to wydarzenie nawiązujące w swej formie i idei do międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej skupiającej 12 państw Unii Europejskiej. Funkcjonująca w świadomości społecznej od 2015 roku inicjatywa Trójmorza służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki. Rzeszowski Festiwal ma stać się platformą do wymiany doświadczeń kulturalnych i dorobku artystycznego zrzeszonych państw.
ROMANTIC PIANO/ recital Romana Zaslavskiego
Urodzony w Rosji izraelski pianista Roman Zaslavsky zyskał międzynarodowe uznanie po wygraniu Primer Gran Premio na renomowanym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „José Iturbi” w Walencji, Hiszpania. Od tego czasu występuje regularnie na głównych scenach koncertowych na całym świecie. Podczas swoich tras koncertowych odwiedził prawie wszystkie kraje europejskie, jak również Izrael, Japonię, Kolumbię, Meksyk, Argentynę i Brazylię. W ciągu ostatnich kilku lat występował także w Azji podczas intensywnych tras koncertowych na Tajwanie i w Chinach, pojawiając się m. in. w Narodowej Sali Koncertowej w Tajpej, w Pekińskiej Sali Koncertowej, w Szanghajskim Centrum Sztuki Orientalnej itp.Roman Zaslavsky jest także zdobywcą głównych nagród na kilku innych znanych międzynarodowych konkursach pianistycznych, jak na przykład nagrody „Vendome Prize” na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kolonii (jedyny zwycięzca) oraz podczas III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu w Japonii (drugie miejsce).
Po wyjeździe z Petersburga i Rosji w 1991 roku Roman Zaslavsky wyemigrował do Izraela, następnie przeprowadził się do Niemiec. Tutaj debiutował z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Gianandrei Nosedy, a następnie występował regularnie z uznanymi międzynarodowymi orkiestrami w Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Południowej Ameryce we współpracy z Michailem Jurowskim, Lászlo Kovács'em, Constantinem Trinksem, Ligią Amadio i Rubenem Gazarianem.
W roku 2017 Roman Zaslavsky został mianowany profesorem fortepianu na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Koncerty Romana Zaslavsky’ego w takich salach koncertowych jak Berliner Philharmonie, Philharmonie am Gasteig w Monachium, Alte Oper we Frankfurcie, Laeiszhalle w Hamburgu, Royal Concertgebouw w Amsterdamie, Tonhalle w Zurychu, Palau de la Música w Walencji, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Salle Gaveau w Paryżu, Oji Hall w Tokio, Kitara Hall w Sapporo, Sala Cecilia Meireles w Rio de Janeiro, Sala Sao Paolo w Sao Paolo oraz w Jerusalem Theatre zyskały uznanie zarówno międzynarodowej publiczności jak i krytyków.
Szkocki „Herald” był pod wrażeniem jego występu nazywając go „dotykiem dynamitu”, „płomiennym, zawadiackim”, „sensacją”. Prasa brytyjska wychwalała go w magazynie „Strad”, stwierdzając, że pan Zaslavsky jest „pianistą o wyjątkowej wirtuozerii”, kanadyjski „Toronto Star” napisał, że jego wykonanie było „fenomenalne”, niemiecki „Badische Neueste Nachrichten” nazwał go „wirtuozem klawiatury”.
ZŁOTE CIĘCIE/ spektakl praskiego teatru Studio Hrdinů/ reż. Jan Horák
Przygotowany przez Studio Hrdinů spektakl pt. „Złote cięcie” stanowi luźną kontynuację przedstawienia „Kościół” opowiadającego o kontrowersyjnym pisarzu L. F. Céline. Tym razem głównym bohaterem jest japoński artysta, a przede wszystkim pisarz Yukio Mishima. To, co łączy tych dwóch autorów to nie tylko wyjątkowość ich twórczości literackiej, ale też bardzo trudne cechy charakteru. Mishima jest chyba najbardziej znany z powodu skandalicznego samobójstwa, które stanowi swego rodzaju kulminacyjny przejaw jego świata wewnętrznego, gdzie piękno jest najwyższą wartością. Jednocześnie, jest to wartość absolutnie paraliżująca i w ostatecznym rozrachunku destrukcyjna. Świat Mishimy wypełniony jest mroczną seksualnością i coraz silniejszym nacjonalizmem, porównywalnym do ideologii faszystowskiej. Japonia po drugiej wojnie światowej to swoiste laboratorium, w którym odwieczne tradycje i wartości ulegają szybkiemu rozkładowi. To, co w zachodniej kulturze trwa od kilku wieków, w Japonii dzieje się na przestrzeni niewielu lat. Tak więc Mishima staje się postacią tragikomiczną, która walczy o tradycje samurajskie jednocześnie mieszkając w willi zbudowanej w stylu toskańskim.Autor: Jan Horák, Yukio Mishima
Reżyseria: Jan Horák
Scenografia: Lucie Sedláková
Muzyka: Natálie Pleváková
Dramaturgia: Linda Dušková
Scenografia świateł: Václav Hruška
Obsada: Jan Bárta, Pavlína Štorková
KRZYSZTOF IWANECZKO – LETNIA TRASA TRIO
Krzysztof Iwaneczko urodził się w Przemyślu, gdzie spędził całe dzieciństwo. Ukończył Szkołę Muzyczną im Artura Malawskiego w klasie fortepianu. W 2011 roku zdobył Grand Prix Festiwalu „Wygraj Sukces"; znów rok później Grand Prix Festiwalu School & Jazz. Niedługo po tym rozpoczęła się współpraca wokalisty z Bartoszem Chajdeckim w projekcie koncertowym „Czas Honoru".Od 2015 roku artysta rozpoczął działalność koncertową, prezentując autorski program oraz realizował gościnnie projekty artystów takich jak: Adam Sztaba, Piotr Rubik, Bartosz Chajdecki, Piotr Nazaruk, Piotr Kostrzewa. W listopadzie 2018 roku Iwaneczko zaprezentował kolejny autorski projekt koncertowy – „Tryptyk Niepodległa". Współproducentem koncertu jest Adam Lemańczyk, a do współpracy zaproszono takich artystów jak Kayah i Sławek Uniatowski. 18 stycznia 2019 roku nakładem wytwórni ID MUSIC została wydana debiutancka płyta artysty – „Jestem.", promowana podczas ogólnopolskiej trasy koncertowej.
Krzysztof Iwaneczko jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie wokalistyki jazzowej dr hab. Joanny Żółkoś - Zagdańskiej, a od 2019 roku Krzysztof jest wykładowcą w klasie wokalistyki jazzowej w AM w Bydgoszczy. W grudniu ukazała się płyta ORIGAM, którą Krzysztof przygotował wraz ze znakomitym polskim Kompozytorem Krzysztofem Herdzinem.
Podczas koncertu „Krzysztof Iwaneczko - letnia trasa trio" wokalista zaprezentował utwory z płyty „Jestem." oraz „ORIGAMI", a także specjalnie z myślą o rzeszowskiej publiczności, interpretacje znanych utworów. Z Krzysztofem na scenie wystąpili: Adam Lemańczyk (instrumenty klawiszowe) oraz Łukasz Belcyr (gitary).
Napisz komentarz
Komentarze