Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to ciekawa propozycja na spędzenie wakacji w mieście. Już po raz czwarty umożliwia mieszkańcom miasta i gościom zapoznanie się z dorobkiem kulturowym innych państw, tym razem przedstawicieli Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. Idea MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE zrodziła się z połączenia dwóch festiwali z powodzeniem organizowanych przez rzeszowski Teatr w latach ubiegłych: Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE Rzeszów-Koszyce-Ostrawa-Debreczyn-Lwów-Troki oraz Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki. Począwszy od 2021 roku w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbywał się będzie jeden duży festiwal, łączący ideę obu swych protoplastów, a jednocześnie poszerzający obszar twórczych poszukiwań.
MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to wydarzenie nawiązujące w swej formie i idei do międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej skupiającej 12 państw Unii Europejskiej. Funkcjonująca w świadomości społecznej od 2015 roku inicjatywa Trójmorza służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki. Rzeszowski Festiwal ma stać się platformą do wymiany doświadczeń kulturalnych i dorobku artystycznego zrzeszonych państw.
STALE ZMIENIAJĄCE SIĘ OBLICZE ZADARU – MIASTO NA STARYCH POCZTÓWKACH
Wystawa obejmuje 20 powiększonych zdjęć ze starych pocztówek, przedstawiających Zadar, jego ulice, budynki i mieszkańców. Prezentowane pocztówki pochodzą z przełomu XIX i XX w., z okresu, kiedy były bardzo popularną formą przesyłania pozdrowień i wiadomości. Dla nas dzisiaj są ważnymi dokumentami swoich czasów, pozwalającymi lepiej zrozumieć miasto i jego mieszkańców.
Zadar jest jednym z najważniejszych miast Dalmacji – istotnym ośrodkiem gospodarczym, komunikacyjnym (port) i kulturalnym (liczne zabytki, uniwersytet). Ulokowany nad Adriatykiem malowniczy Zadar ma długą i burzliwą historię, sięgającą IV w. p. n. Ch. Geograficznie newralgiczne położenie miasta powodowało, że przechodziło z rąk do rąk. Znajdowało się pod panowaniem Cesarstwa Rzymskiego, następnie Bizancjum, Chorwacji, Wenecji, Austrii i Włoch. W 1947 r. Zadar oficjalnie znalazł się w granicach Jugosławii, a w 1991 r. Chorwacji. Bogata historia miasta ma swoje odzwierciedlenie w jego architekturze.
Wystawa pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Zadarze. Przygotowaniem merytorycznym i graficznym polskiej wersji wystawy zajęło się Muzeum Okręgowe w Rzeszowie.
Będzie prezentowana od 31 lipca do 31 sierpnia 2021 r. na deptaku w centrum Rzeszowa przed Muzeum Okręgowym w Rzeszowie przy ul. 3 Maja 19.
CHAPLIN/ spektakl dla dzieci w wykonaniu Teatru Lalkowego w Koszycach/ reż. Braňo Mazúch
Twórcy spektaklu „Chaplin” przeniosą widzów na ulice dawnych Koszyc. Autorzy przygotowali przedstawienie lalkowe bez słów z przewodnikiem muzycznym na żywo. „Chaplin” to cykl krótkich scenek, dla których inspiracją stały się popisy Charliego Chaplina z początków jego kariery filmowej. Chaplin jako celebracja życia, młodości, radości, dowcipu, pomysłowości, kreatywności i wolności. Dominującymi i urzekającymi elementami spektaklu są muzyka i scenografia.
Autorzy: Braňo Mazúch, Marek Turošík
Reżyseria: Braňo Mazúch
Scenografia: Jan Brejcha
Muzyka: Vratislav Šrámek
Obsada: Jana Štafurová, Jana Bartošová, Kristína Medvecká Heretíková, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován
BÓG MORDU/ spektakl Vene Teatru w Tallinie/ reż. Philipp Loss
Dwa małżeństwa spotykają się, aby omówić bójkę ich synów, ale spotkanie przeradza się w kłótnię, podczas której głośno wyrażone zostaje wszystko, co zwykle jest tłumione przez polityczną poprawność i dobre maniery. Podczas rozmowy postacie zdzierają swoje społeczne maski. Wymuszone uśmiechy, nienaganna etykieta, nadzwyczaj taktowne przeprosiny – wszystko to traci jakiekolwiek znaczenie. Oczywiście, w tej humorystycznej opowieści autorka ujawnia braki i hipokryzję burżuazyjnego społeczeństwa, kryzys zachodniego liberalizmu oraz upadek instytucji małżeństwa.
Jedna z bohaterek, która wydaje się być wielką miłośniczką sztuki, martwi się o los afrykańskich dzieci i ostatnią nadzieję intelektualistów, wielokrotnie przeklina swoją gosposię, która „zawsze zapomina wstawić colę do lodówki". Pod koniec sztuki wpada w ekscentryczną histerię, płacząc i rzucając torebką swojej oponentki pod sufit. Niewzruszeni mężowie stoją początkowo z boku, ale chwilę później decydują, że w takiej sytuacji mądrze byłoby podelektować się szklaneczką whisky, żeby „zobaczyć świat w przyjemnej przejrzystości". Wraz z odurzeniem alkoholowym, dramatopisarka Reza wznosi poziom patosu prawie do wysokości Buñuela.
Autor: Yasmina Reza
Reżyseria: Philipp Loss
Scenografia: Yuliana Laikova
Scenografia świateł: Anton Andreyuk
Muzyka: Aleksandr Zhedeljov
Choreografia: Olga Privis
Dźwięk: Irina Batcherikova
Asystent reżysera (sceny walki): Dmitry Kordas
Asystent reżysera: Larisa Cherkasova
Obsada: Tatiana Yegorushkina, Dmitry Kosyakov, Victor Marvin, Anna Sergeeva
ALEK BERKOWICZ – MIŁOŚĆ W MIEŚCIE/recital
Alek Berkowicz to absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, kontrabasista Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Poza uprawianiem muzyki symfonicznej i kameralnej, tworzy także muzykę rozrywkową, śpiewając i grając na kontrabasie.
Inspiracją kompozytorską są dla niego wiersze poetów minionych epok, m.in. Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredry, Williama Szekspira, Edward Leara. Szczególne miejsce w twórczości muzycznej Berkowicza zajmują poeci podkarpaccy, m.in. Jadwiga Kupiszewska, Zdzisława Górska, Jerzy Fąfara, Kazimierz Trela.
"Miłość w mieście" to kolejny autorski program Alka Berkowicza stworzony specjalnie na Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE - TRÓJMORZE T/M. To kompilacja piosenek o miłości i o mieście bezpośrednio lub pośrednio nawiązujących do tytułu koncertu. Muzykę do wszystkich utworów skomponował sam.
Muzycy: Alek Berkowicz (kontrabas, śpiew), Krzysztof Mroziak (piano), Miłosz Potoczny (gitara), Robert Winczowski (perkusja), Katarzyna Motyka (śpiew), Karolina Szatkowska (śpiew)
Napisz komentarz
Komentarze