Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama zyczenia wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul

Za nami trzeci dzień Festiwalu TRANS/MISJE TRÓJMORZE

Podziel się
Oceń

Za nami trzeci dzień Festiwalu TRANS/MISJE TRÓJMORZE. Podczas trzeciego dnia zaprezentowali się publice Teatr Lalkowy w Koszycach, Vene Teater w Tallinie oraz Alek Berkowicz w recitalu Miłość w mieście.
  • Źródło: Materiały własne
Za nami trzeci dzień Festiwalu TRANS/MISJE TRÓJMORZE

Autor: Wiktoria Cieśla

Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to ciekawa propozycja na spędzenie wakacji w mieście. Już po raz czwarty umożliwia mieszkańcom miasta i gościom zapoznanie się z dorobkiem kulturowym innych państw, tym razem przedstawicieli Polski, Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.  Idea MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE zrodziła się z połączenia dwóch festiwali z powodzeniem organizowanych przez rzeszowski Teatr w latach ubiegłych: Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE Rzeszów-Koszyce-Ostrawa-Debreczyn-Lwów-Troki oraz Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE – Wschód Sztuki. Począwszy od 2021 roku w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie odbywał się będzie jeden duży festiwal, łączący ideę obu swych protoplastów, a jednocześnie poszerzający obszar twórczych poszukiwań.


MFS TRANS/MISJE – TRÓJMORZE to wydarzenie nawiązujące w swej formie i idei do międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej skupiającej 12 państw Unii Europejskiej. Funkcjonująca w świadomości społecznej od 2015 roku inicjatywa Trójmorza służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki. Rzeszowski Festiwal ma stać się platformą do wymiany doświadczeń kulturalnych i dorobku artystycznego zrzeszonych państw.




STALE ZMIENIAJĄCE SIĘ OBLICZE ZADARU – MIASTO NA STARYCH POCZTÓWKACH

Wystawa obejmuje 20 powiększonych zdjęć ze starych pocztówek, przedstawiających Zadar, jego ulice, budynki i mieszkańców. Prezentowane pocztówki pochodzą z przełomu XIX i XX w., z okresu, kiedy były bardzo popularną formą przesyłania pozdrowień i wiadomości. Dla nas dzisiaj są ważnymi dokumentami swoich czasów, pozwalającymi lepiej zrozumieć miasto i jego mieszkańców.


Zadar jest jednym z najważniejszych miast Dalmacji – istotnym ośrodkiem gospodarczym, komunikacyjnym (port) i kulturalnym (liczne zabytki, uniwersytet). Ulokowany nad Adriatykiem malowniczy Zadar ma długą i burzliwą historię, sięgającą IV w. p. n. Ch. Geograficznie newralgiczne położenie miasta powodowało, że przechodziło z rąk do rąk. Znajdowało się pod panowaniem Cesarstwa Rzymskiego, następnie Bizancjum, Chorwacji, Wenecji, Austrii i Włoch. W 1947 r. Zadar oficjalnie znalazł się w granicach Jugosławii, a w 1991 r. Chorwacji. Bogata historia miasta ma swoje odzwierciedlenie w  jego architekturze.


Wystawa pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Zadarze. Przygotowaniem merytorycznym i graficznym polskiej wersji wystawy zajęło się Muzeum Okręgowe w Rzeszowie.


Będzie prezentowana od 31 lipca do 31 sierpnia 2021 r. na deptaku w centrum Rzeszowa przed Muzeum Okręgowym w Rzeszowie przy ul. 3 Maja 19.




CHAPLIN/ spektakl dla dzieci w wykonaniu Teatru Lalkowego w Koszycach/ reż. Braňo Mazúch

Twórcy spektaklu „Chaplin” przeniosą widzów na ulice dawnych Koszyc. Autorzy przygotowali przedstawienie lalkowe bez słów z przewodnikiem muzycznym na żywo. „Chaplin” to cykl krótkich scenek, dla których inspiracją stały się popisy Charliego Chaplina z początków jego kariery filmowej. Chaplin jako celebracja życia, młodości, radości, dowcipu, pomysłowości, kreatywności i wolności. Dominującymi i urzekającymi elementami spektaklu są muzyka i scenografia.


Autorzy: Braňo Mazúch, Marek Turošík


Reżyseria: Braňo Mazúch


Scenografia: Jan Brejcha


Muzyka: Vratislav Šrámek


Obsada: Jana Štafurová, Jana Bartošová, Kristína Medvecká Heretíková, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován




BÓG MORDU/ spektakl Vene Teatru w Tallinie/ reż. Philipp Loss

Dwa małżeństwa spotykają się, aby omówić bójkę ich synów, ale spotkanie przeradza się w kłótnię, podczas której głośno wyrażone zostaje wszystko, co zwykle  jest tłumione przez polityczną poprawność i dobre maniery. Podczas rozmowy postacie zdzierają swoje społeczne maski. Wymuszone uśmiechy, nienaganna etykieta, nadzwyczaj taktowne przeprosiny – wszystko to traci jakiekolwiek znaczenie. Oczywiście, w tej humorystycznej opowieści autorka ujawnia braki i hipokryzję burżuazyjnego społeczeństwa, kryzys zachodniego liberalizmu  oraz upadek instytucji małżeństwa.


Jedna z bohaterek, która wydaje się być wielką miłośniczką sztuki, martwi się o los afrykańskich dzieci i ostatnią nadzieję intelektualistów, wielokrotnie przeklina swoją gosposię, która „zawsze zapomina wstawić colę do lodówki". Pod koniec sztuki wpada w ekscentryczną histerię, płacząc i rzucając torebką swojej oponentki pod sufit. Niewzruszeni mężowie stoją początkowo z boku, ale chwilę później decydują, że w takiej sytuacji mądrze byłoby podelektować się szklaneczką whisky, żeby „zobaczyć świat w przyjemnej przejrzystości".  Wraz z odurzeniem alkoholowym, dramatopisarka Reza wznosi poziom patosu prawie do wysokości Buñuela.


Autor: Yasmina Reza


Reżyseria: Philipp Loss


Scenografia: Yuliana Laikova


Scenografia świateł: Anton Andreyuk


Muzyka: Aleksandr Zhedeljov


Choreografia: Olga Privis


Dźwięk: Irina Batcherikova


Asystent reżysera (sceny walki): Dmitry Kordas


Asystent reżysera: Larisa Cherkasova


Obsada: Tatiana Yegorushkina, Dmitry Kosyakov, Victor Marvin, Anna Sergeeva




ALEK BERKOWICZ – MIŁOŚĆ W MIEŚCIE/recital

Alek Berkowicz to absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, kontrabasista Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Poza uprawianiem muzyki symfonicznej i kameralnej, tworzy  także muzykę rozrywkową, śpiewając i grając na kontrabasie.


Inspiracją kompozytorską są dla niego wiersze poetów minionych epok, m.in. Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredry, Williama Szekspira, Edward Leara. Szczególne miejsce w twórczości muzycznej Berkowicza zajmują poeci podkarpaccy, m.in. Jadwiga Kupiszewska, Zdzisława Górska, Jerzy Fąfara, Kazimierz Trela.


"Miłość w mieście" to kolejny autorski program Alka Berkowicza stworzony specjalnie na Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE - TRÓJMORZE T/M.  To kompilacja piosenek o miłości i o mieście bezpośrednio lub pośrednio nawiązujących do tytułu koncertu. Muzykę do wszystkich utworów skomponował sam.


Muzycy: Alek Berkowicz (kontrabas, śpiew), Krzysztof Mroziak (piano), Miłosz Potoczny (gitara), Robert Winczowski (perkusja), Katarzyna Motyka (śpiew), Karolina Szatkowska (śpiew)

Powiązane galerie zdjęć:


Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaKonrad Fijołek prezydent Rzeszowa
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: KarasuTreść komentarza: 15 min wczesniej doszlo by do kolejnej tragedii.. 2km obok Kierowca zestawu firmy przewozowej suus wyprzedzil mnie na przejsciu dla pieszych gdzie przechodzila Pani.. tymi zestawami zapier*** na odcięciu po wioskach a później tragedie. Nie wierze ze w tym przypadku bylo inaczej. Rodzina stracila tuz przed świętami jednego członka przez debili ktorzy musza byc 5min wcześniej na rozladunku.. A mowie to jako kierowca.Data dodania komentarza: 20.12.2024, 11:47Źródło komentarza: Tragiczny poranek pod Rzeszowem. Ciężarówka śmiertelnie potrąciła rowerzystęAutor komentarza: wyborcaTreść komentarza: tFuj mózg tez skorumpowany przez głupotęData dodania komentarza: 20.12.2024, 08:42Źródło komentarza: Rektor UR odmówił wynajęcia auli na spotkanie z Obajtkiem i Tarczyńskim. Politycy PiS grożą pikietą pod uczelniąAutor komentarza: lózakTreść komentarza: nie ma takiego przepisu o którym mówisz, przepis mówi jasno że pieszy wchodzący na przejście ma pierwszeństwo. Nie stojący , nie idący do przejścia tylko wchodzący!!@!!Data dodania komentarza: 20.12.2024, 08:42Źródło komentarza: Rzeszów. Samochód potrącił dwoje pieszych na oznakowanym przejściu dla pieszychAutor komentarza: JurekowiTreść komentarza: Gdyby to Rafau robił w tej uczelni, i miał tak samo odmówione, napisałbym to samo, co do ojroosłow tej zmiany co Rafau. Uczelnia wyższa musi być wolna od polityki wszelkiej maści. Nauka musi być wolna od polityki, nie ma potrzeby "edukować" młodzież polityką na studiach. Zakładam, że na teren wewnętrzny budynków uczelnianych mają wstęp tylko przyszli światli tego narodu.Data dodania komentarza: 17.12.2024, 20:27Źródło komentarza: Rektor UR odmówił wynajęcia auli na spotkanie z Obajtkiem i Tarczyńskim. Politycy PiS grożą pikietą pod uczelniąAutor komentarza: Jurkowi ...Treść komentarza: gdyby to Rafau organizował (zamiast pracować w urzedzie miasta W-wa) pewnie siedzialbys w pierwszym rzedzie i klaskal z usmiechem na te puste obietnice.... jezeli odpolityczniać to od calej polityki a nie od prawych, nie od lewych i tez nie od srodkowych...Data dodania komentarza: 16.12.2024, 20:58Źródło komentarza: Rektor UR odmówił wynajęcia auli na spotkanie z Obajtkiem i Tarczyńskim. Politycy PiS grożą pikietą pod uczelniąAutor komentarza: DamianTreść komentarza: To nie jest uczelnia uniwersytetu a skorumpowany twór ta mafia lewicowa Tuska chce określać komu wolno przemawiać komu nie pozwolić rządzić tym komunistom to sobie uchealą jak dziedzina jest prawdą jaka nie i tego będą uczyć na skorumpowanych uczelniach niema zgody na jedyną słuszną narrację komunisty Tuka i jego skorumpowanych uniwersytetów ta banda chciałaby mieć monopol na prawdeData dodania komentarza: 16.12.2024, 20:55Źródło komentarza: Rektor UR odmówił wynajęcia auli na spotkanie z Obajtkiem i Tarczyńskim. Politycy PiS grożą pikietą pod uczelnią
Reklama
Reklamaposeł Adam Dziedzic
Reklama
Reklama