Poniedziałkowe dyskusje na sejmikowej sali były, jak to już bywa na Podkarpaciu i nie tylko, niezwykle burzliwe.
Podkarpacie wykluczone?
Radni PiS otwarcie skrytykowali politykę rządu Donalda Tuska, zarzucając mu porzucenie wielu strategicznych dla Polski projektów, a także inwestycji, które ściśle wiążą się z połączeniami transportowymi podkarpackich miast z innymi częściami kraju.
Planowane i realizowane w poprzednich latach programy, w tym przede wszystkim kolejowy komponent Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładający budowę nowych linii kolejowych łączących m.in. Rzeszów, Stalową Wolę oraz Sanok z centrum Polski, które przeciwdziałały wykluczeniu komunikacyjnemu i pozwalały na dynamiczny rozwój sieci kolejowej w tej części Polski, zostały przez obecny rząd zaniechane
- mówił na sali szef radnych klubu PiS, Marcin Fijołek.
Mówiąc te słowa miał on na myśli m.in. budowę tzw. szprychy nr 6 Rzeszów-Warszawa, której powstanie znacząco skróciłoby czas podróży kolejowej między obydwoma miastami. To właśnie ta inwestycja została przywołana w proponowanej i poddanej pod głosowanie przez radnych PiS treści stanowiska Sejmiku Województwa Podkarpackiego.
Jak podkreślali samorządowcy wywodzący się z partii Jarosława Kaczyńskiego, przyjęcie tego typu uchwały stanowić może sygnał dla władzy centralnej, że mieszkańcy regionu zamierzają bronić swoich interesów.
Intensywne prace
Jak można się spodziewać, te zarzuty spotkały się z kontrami ze strony przedstawicieli strony rządowej. Najgłośniej występowali jednak nie sami radni, lecz śledzący obrady poseł Gawlik. Przypomnijmy, że to właśnie lider podkarpackiej PO jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu polityków koalicji rządzącej wdawał się w polemikę z politykami PiS m.in. w kwestii inwestycji.
W Ministerstwie Infrastruktury powzięliśmy informację, że żaden z projektów, który był zaplanowany za poprzedniego rządu, nie został zaniechany. Mało tego, obecnie trwają prace nad urealnieniem tych projektów i zbadaniem, na ile ich realizacja jest możliwa
- mówił Gawlik jeszcze w ubiegłym roku.
Od tamtego czasu polityk nie zmienił retoryki, podkreślając, że Podkarpacie pełni istotną rolę w polityce infrastrukturalnej obecnej władzy. Widać to było również trakcie poniedziałkowych obrad Sejmiku, kiedy to poseł KO uznał projekt uchwały klubu PiS za "kolejny przejaw polityki uprawianej na kłamstwie".
Lider podkarpackiej PO zarzucił oponentom, że inwestycje zaplanowane w okresie rządów poprzedniej ekipy prezentowały się dobrze "jedynie na papierze". Zdaniem Gawlika, nie były one w żadnym wypadku gotowe do realizacji.
Nie było żadnych projektów czy dokumentacji. Teraz my to wszystko przygotowujemy i obecnie trwają prace, by te projekty wcielać w życie!
– oświadczył polityk podczas dyskusji.
"Po bożemu"
Poseł PO stwierdził także, że rząd Donalda Tuska w żadnym wypadku nie wycofuje się z rozwoju infrastruktury kolejowej na Podkarpaciu. Przeciwnie, inwestycje są przygotowywane w sposób solidny i w zgodzie z obowiązującymi procedurami.
Inwestycje muszą być zrobione po bożemu. Muszą być przygotowane, bo żaden prezes czy dyrektor nie podejmie decyzji bez zapewnionego finansowania i dokumentacji
– podkreślił w wystąpieniu.
W odpowiedzi na zarzuty radnych PiS o wykluczenie przez koalicjantów Podkarpacia z planów kolejowych, Gawlik przypomniał, że obecnie jest więcej połączeń Rzeszowa z Warszawą niż za czasów rządów PiS, a czas przejazdów na tych odcinkach już w tym momencie miał ulec skróceniu.
Lider podkarpackiej PO dodał również, że nowe inwestycje będą finansowane nie tylko z Krajowego Planu Odbudowy, ale również z innych źródeł przeznaczonych na rozwój Polski Wschodniej.
Podkarpacie jest należycie zabezpieczone, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe
– zapewniał Gawlik.
Ostatecznie, po burzliwej dyskusji, stanowisko PiS zostało przyjęte większością głosów. Za głosowało 21 radnych, przeciw było 9. Przypomnijmy, że w 33-osobowym Sejmiku Województwa Podkarpackiego PiS ma 21 radnych, Koalicja Obywatelska – 6, PSL-TD – 4, a dwóch radnych - wywodzący się z Konfederacji Adam Berkowicz i Mirosław Majkowski - pozostaje niezrzeszonych.
Napisz komentarz
Komentarze