Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) na trzy części:
- Dla odcinka od obwodnicy Nowej Dęby do obwodnicy Kolbuszowej (około 11 km) wybrano ofertę Promost Consulting o wartości 3 682 398,60 zł
- Dla odcinka od obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na A4 (około 14 km) również zwyciężyła firma Promost Consulting z ofertą opiewającą na 4 474 125,00 zł
- Dla odcinka od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (około 19 km) procedura wyboru najkorzystniejszej oferty wciąż trwa
Przy ocenie ofert brano pod uwagę nie tylko cenę (60%), ale również kryteria jakościowe, w tym doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), zespołu geologicznego (10%) oraz zespołu środowiskowego (10%).
Zakres prac i kolejne etapy
Wykonawca przeprowadzi kompleksowe analizy ruchowe, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, które pozwolą ustalić optymalny przebieg nowych odcinków DK9. Określone zostaną również wstępne rozwiązania projektowe, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami, obsługa terenów przyległych oraz niezbędne urządzenia ochrony środowiska.
Przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) umożliwi przejście do kolejnego etapu - prac nad Koncepcją programową, która określi szczegółowy zakres robót budowlanych.
Uzupełnieniem inwestycji będą przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, dla których trwa obecnie proces uzyskiwania decyzji środowiskowych. Łącznie z obwodnicami, cały nowy odcinek DK9 będzie miał około 60 km długości.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Droga krajowa nr 9 stanowi kluczowy element infrastruktury transportowej na kierunku północ-południe. Jej obecny przebieg przez obszary zabudowane, liczne skrzyżowania z drogami niższych klas oraz bezpośrednie zjazdy znacząco ograniczają płynność ruchu, szczególnie tranzytowego.
Budowa nowego przebiegu DK9 przyniesie mieszkańcom i kierowcom wymierne korzyści:
- Odsunięcie ruchu tranzytowego od obszarów zabudowanych
- Usprawnienie transportu z drogi S7 w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku
- Poprawa płynności ruchu na trasie Rzeszów-Radom-Warszawa
- Skrócenie czasu przejazdu i eliminacja "wąskich gardeł"
- Znacząca poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu
Po braku odwołań od dokonanego wyboru i wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania, możliwe będzie podpisanie umów z wykonawcą i rozpoczęcie prac projektowych.
Napisz komentarz
Komentarze