Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama dotacje unijne dla firm

Fizyka i chemia na scenie, czyli jak konkurs BrAinSToRM zmienia edukację

Podziel się
Oceń

W IX Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie odbył się finał II Wojewódzkiego Konkursu Doświadczeń Fizyczno-Chemicznych „BrAinSToRM”. Nowatorska formuła, opracowana przez organizatorów, przyczynia się do tego, że zmagania te cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością wśród podkarpackich uczniów.
Fizyka i chemia na scenie, czyli jak konkurs BrAinSToRM zmienia edukację

Autor: Krystian Propola / Halo Rzeszów

W minionym tygodniu młodzież z całego Podkarpacia prezentowała w gmachu szkoły swoje niezwykłe eksperymenty, łącząc naukową wiedzę z umiejętnością publicznego występowania. Postanowiliśmy porozmawiać z organizatorami o idei, sukcesach i przyszłości konkursu.

Pasja zaczyna się od doświadczenia

Dyrektor IX LO, Melinda Tęcza, nie kryje satysfakcji z rosnącej popularności konkursu. W rozmowie z Halo Rzeszów podkreśliła ona fakt, że wśród uczestników jest coraz większa liczba osób spoza Rzeszowa i jego okolic.

– W tym roku do pierwszego etapu zgłosiło się około pięćdziesięciu osób, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w poprzedniej edycji. Mamy uczestników z Krosna, Jasła, Sieniawy czy Łańcuta. Widać, że popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych naprawdę idzie w dobrym kierunku – mówi.

fot. Krystian Propola/Halo Rzeszów

Finał konkursu miał nietypową formę, przypominając znajdującym się na sali widzom raczej naukowy talent show niż typowe zawody przedmiotowe, do których przywykliśmy w trakcie szkolnych lat. Organizatorzy postawili bowiem na widowiskowość, pasję i kreatywność, pozwalając młodzieży na pokazanie wszystkim, że fizyka i chemia mogą fascynować równie mocno jak sztuka czy sport.

Nauka, która inspiruje

Pomysłodawczynią konkursu jest Justyna Kocurek, nauczycielka fizyki z IX LO i absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jak przyznaje, jej motywacją było wypełnienie luki w edukacji – konkursów przedmiotowych jest wiele, ale brakuje wśród nich takich, które opierają się na doświadczeniach praktycznych. 

fot. Krystian Propola/Halo Rzeszów

– Chcieliśmy stworzyć coś, co zainteresuje uczniów na tyle, że będą wracać w kolejnych edycjach. I faktycznie, uczniowie startujący w siódmej klasie pojawili się znów rok później – podkreśla Kocurek.

Szczególnie cenna jest dla niej możliwość prezentowania uczniom nauki poprzez eksperymenty i interakcję z publicznością. 

– Uczymy nie tylko fizyki i chemii, ale również występowania przed dużym audytorium. To niezwykle cenna umiejętność na całe życie – zaznacza nauczycielka.

Nowoczesność i praktyka

W trakcie konkursu uczniowie prezentowali eksperymenty związane m.in. z różnymi rodzajami energii i ich działaniem w przyrodzie. Jak mówi Kocurek, formuła ta ma nie tylko edukować, ale również rozwijać kreatywność i zachęcać młodzież do własnych poszukiwań naukowych. 

fot. Krystian Propola/Halo Rzeszów

– Chcemy, żeby uczeń, wykorzystując już posiadaną wiedzę, sam tworzył nowe doświadczenia, które będą bazą do dalszej nauki – tłumaczy.

Sukces „BrAinSToRM” dowodzi, że metoda nauki przez doświadczenie jest nie tylko skuteczna, ale również niezwykle angażująca. 

Dyrektor Tęcza zaznacza, że szkoła będzie kontynuować tę formę popularyzacji nauk ścisłych. 

– Liczymy, że kiedyś konkurs przekształci się nawet w ogólnopolską olimpiadę. Jesteśmy na dobrej drodze – mówi z entuzjazmem.
 

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamaogłoszenia halo rzeszów
Reklamadotacje unijne dla firm MŚP
Reklama