Osiem niskopodłogowych, ekologicznych autobusów marki MAN kupi Związek Gmin PKS w Rzeszowie, organizator połączeń Międzygminnej Komunikacji Samochodowej (MKS). Wartość umowy, którą we wtorek sfinalizowano, opiewa na kwotę około 15 milionów złotych. Ale to nie koniec inwestycji w nowy tabor.
Autobusy MAN-a wkrótce w barwach MKS
W ramach nowego przetargu na dostawę ekologicznych autobusów miejskich, pojazdy napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG) mają spełniać szczegółowe wymagania techniczne i funkcjonalne. Celem tych wyśrubowanych specyfikacji jest zapewnienie zarówno wysokiej efektywności ekologicznej, jak i komfortu pasażerów oraz bezpieczeństwa kierowców.
Zgodnie z wymaganiami przetargu, długość nowych autobusów MAN wynosić będzie od 11,5 do 12,5 metra, przy maksymalnej wysokości pojazdu wynoszącej 3,4 metra. Pojazdy będą mogły przewozić minimum 80 pasażerów, z czego 26 miejsc będzie siedzących, w tym 2 miejsca składane. Przewidziano również miejsce na wózek inwalidzki, co pozwala na dostosowanie autobusów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To oznacza, że pojazdy te będą spełniać oczekiwania nie tylko pod względem pojemności, ale również dostępności dla wszystkich użytkowników.
Autobusy będą napędzane nowoczesnymi silnikami spalinowymi, zasilanymi gazem ziemnym (CNG), o mocy co najmniej 320 KM.
- Autobusy nie tylko będą ekologiczne, ale także ekonomiczne. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom w konstrukcji jednostki napędowej autobusy nie będą "szarpać", co będzie odczuwalne w komforcie podróży - mówił Marcin Grabowski, dyrektor ds. produktu i sprzedaży MAN Truck&Bus Polska, który dokonywał prezentacji szczegółów autobusów, które wkrótce zostaną dostarczone do ZGPKS.
Zobacz zdjęcia z wnętrza pierwszego takiego autobusu ZG PKS:
Ważnym aspektem jest spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin Euro 6, co przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.
- Wprowadzenie takich rozwiązań jest istotnym krokiem w kierunku ograniczenia wpływu transportu publicznego na środowisko naturalne, wpisując się w strategię miast dążących do zwiększenia udziału ekologicznych środków transportu - mówił dyrektor Grabowski.
W nowych pojazdach znalazły się także liczne udogodnienia dla pasażerów: klimatyzacja czy gniazdo USB, służące np. do ładowania telefonów i innych urządzeń mobilnych.
Przedstawiciele najnowszych nabytków ZGPKS prezentowali także inne, dostępne autobusy MAN-a. Wśród nich są autobusy elektryczne. Pod siedzibą Związku pojawił się jeden z autobusów tego producenta.
Nowe autobusy pojawią się najpóźniej za rok. Wyjadą, jak mówił Remigiusz Wzorek - zastępca przewodniczącej ZGPKS, na trasy długodystansowe. - Myślimy o zastąpieniu autobusów, które dzisiaj są już kilkunastoletnim stażem - wskazywał.
Teraz na gaz, wkrótce na prąd
Radości z podpisanej we wtorek umowy na zakup 8 autobusów firmy MAN nie ukrywała Anna Motyka-Mamczura, przewodnicząca ZGPKS. - Bardzo cieszy nas fakt z możliwości zabezpieczenia pasażerów gmin Związku w ekologiczny, nowoczesny i komfortowy tabor autobusowy - mówiła.
Wizja zakupu kolejnych nowoczesnych i ekologicznych autobusów nie jest wcale odległa. - Stawiamy na ekologię. Myślę, ze kolejne zakupy w ramach Krajowego Planu Odbudowy to będą to autobusy elektryczne - dodała. - Mamy już w ścieżce (inwestycyjnej - przyp. redakcja) projekty związane z Krajowym Planie Odbudowy. Będzie to kolejnych 30 autobusów - 23 autobusy zasilane gazem CNG i 7 autobusów elektrycznych - uzupełniała.
Jednak, żeby móc użytkować autobusy elektryczne potrzebna jest odpowiednia reorganizacja tras. - Konfigurację takiego autobusu trzeba dostosować do kilku czynników, takich jak topografia miasta, potoków pasażerskich, czy liczby pasażerów w ciągu dnia na danej trasie, średniej prędkości pojazdu - sugerował Zdzisław Piekorz, przedstawiciel MAN-a. Oczywiście nie wiadomo, kto wygra przetarg na ewentualne dostawy autobusów elektrycznych.
Łącznie ponad 80 milionów złotych na inwestycje w ZGPKS
W ciągu najbliższych tygodni nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na kolejną dostawę 23 autobusów gazowych - zapowiedział Sławomir Porada, przewodniczący Zgromadzenia ZGPKS w Rzeszowie, wójt gminy Trzebownisko. Dodatkowo wśród głównych celów Związku są także działania samorządowców z gmin, do których kursują autobusy MKS.
Przypomnijmy, że od września ruszyła bezpłatna komunikacja środkami transportu Międzygminnej Komunikacji Samochodowej dla uczniów i studentów do ukończenia 26 roku życia zameldowanych na terenie gminy Trzebownisko. Wydanych zostało prawie 900 biletów. Kolejną gminą z takim samym rozwiązaniem jest Głogów Małopolski.
- Udowodniliśmy swoim działaniem, że im większy związek, tym większe możliwości zarówno pozyskiwania środków zewnętrznych, jak i również układania sieci połączeń na terenie gmin związkowych - uzupełniał Porada.
Łączne plany inwestycyjne ZGPKS opiewają na kwotę ponad 80 milionów złotych, z czego 70 mln zł pochodzi ze środków zewnętrznych z różnych programów. - 10 mln zł to środki Związku, pochodzące z kredytów i rezerw - mówił wójt gminy Trzebownisko.
Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS, czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Usługi realizowane są na terenie 18 gmin zrzeszonych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które zawarły porozumienia ze Związkiem. PKS w Rzeszowie S.A. jest operatorem wspomnianej wyżej sieci komunikacyjnej i realizuje na niej usługi przewozowe, Spółka jest zarazem podmiotem zależnym Związku, w której ten posiada 100 procent udziałów.
Napisz komentarz
Komentarze