Obecnie GITD dysponuje 589 urządzeniami do kontroli kierowców, w tym 464 fotoradarami, z czego większość stanowią nowoczesne urządzenia Mesta Fusion RN i Multaradar CD. Do tego dochodzą systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), systemy RedLight monitorujące przejazd na czerwonym świetle oraz kamery nadzorujące przejazdy kolejowo-drogowe. Dodatkowo inspektorzy korzystają z 11 nieoznakowanych BMW wyposażonych w wideorejestratory Videorapid 2A oraz 22 BMW z ręcznymi miernikami LTI 20/20 TRUCAM II, a także 15 pojazdów z czeskimi urządzeniami Ramet AD9C.
Od początku 2024 roku, te urządzenia zarejestrowały ponad 385 tysięcy wykroczeń. Plany GITD przewidują jednak znaczną rozbudowę sieci CANARD, która ma obejmować 128 nowych systemów do kontroli prędkości i wykrywania innych wykroczeń, finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Projekt ten zakłada zakup i instalację nowych urządzeń, co ma zwiększyć operacyjność Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Nowe lokalizacje i urządzenia, także w Rzeszowie
Rozbudowa obejmie 128 nowych urządzeń, w tym:
- 43 zespoły kamer do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
- 70 fotoradarów,
- 10 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach - te mają pojawić się w centrum Rzeszowa na Rondzie Dmowskiego oraz na Rondzie im. Unii Europejskiej na ulicy Krakowskiej.
- 5 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Obecnie odcinkowy pomiar prędkości działa w 36 lokalizacjach. Po rozbudowie sieć OPP zwiększy się do 79 miejsc. Dodatkowo kolejne 39 lokalizacji objęto nadzorem przy okazji ostatniej rozbudowy sieci CANARD.
Foto-przyczepy – nowa broń w walce z piratami drogowymi
Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań jest zastosowanie foto-przyczep z lidarem POLISCAN FM1. Te zaawansowane technologicznie urządzenia, prezentowane przez firmę Vitronic, wykorzystują technologię laserową do skanowania obszaru drogi. Dzięki tysiącom wiązek światła laserowego, lidar jest w stanie dokładnie mierzyć prędkość pojazdów i rejestrować wykroczenia z większą precyzją niż tradycyjne fotoradary. POLISCAN FM1 jest w stanie wychwycić naruszenia nawet w trudnych warunkach, takich jak gęsty ruch, łuki dróg czy tunele.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Posypią się mandaty? Red Light już wkrótce ma pojawić się w Rzeszowie
Foto-przyczepy są nie tylko bardziej precyzyjne, ale także mobilne. Mogą być ustawiane w dowolnym miejscu i działają bez konieczności podłączenia do źródła zasilania, dzięki wbudowanym akumulatorom. To oznacza, że urządzenia te mogą być wykorzystywane w różnych lokalizacjach, co dodatkowo zwiększa ich efektywność.
Nowe metody egzekwowania mandatów
GITD planuje również zmiany w sposobie egzekwowania kar za wykroczenia drogowe. Obecnie kierowcy często unikają mandatów, nie odbierając listów poleconych z ITD lub nie wskazując sprawcy wykroczenia. Nowa metoda egzekucji kar administracyjnych miałaby zminimalizować te problemy, co skutkowałoby większą skutecznością w nakładaniu mandatów.
Rozbudowa systemu kontroli drogowej przez GITD ma na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez skuteczniejsze wykrywanie i karanie wykroczeń. Nowe technologie, takie jak foto-przyczepy z lidarem, mogą znacząco zwiększyć precyzję i efektywność tych działań. Kierowcy muszą być przygotowani na bardziej zaawansowane metody nadzoru i większą liczbę kontroli.
Napisz komentarz
Komentarze