Inwestycja obejmuje budowę drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, a także pasem awaryjnym. Powstanie również Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa). Projekt zakłada też budowę imponujących obiektów inżynierskich, takich jak estakada na bardzo wysokich podporach (o długości około 1,1 km i filarach o wysokości około 100 m), wiadukty oraz przejścia dla zwierząt. Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa - Strzyżów.
ZOBACZ ZDJĘCIA Z PRAC NA BUDOWIE ODCINKA VIA CARPATIA:
Odcinek Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym przed rozpoczęciem budowy prowadzono szczegółowe badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Wykonano łącznie 765 otworów badawczych o łącznym metrażu ponad 12 tysięcy metrów bieżących i głębokości od 3 do 50 metrów, a także 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu ponad 2,2 tysiąca metrów bieżących i głębokości od 1,8 do 35 metrów.
Postęp prac:
- Wykonano roboty ziemne na większości odcinka trasy.
- Ukończono budowę fundamentów pod estakadę.
- Rozpoczęto montaż elementów estakady.
- Budowane są wiadukty i przejścia dla zwierząt.
- W toku są prace na węźle Żarnowa - Strzyżów.
Zakończenie budowy odcinka Babica - Jawornik planowane jest na wrzesień 2026 roku. Nowa trasa usprawni ruch na tym fragmencie Via Carpatia i znacząco skróci czas podróży.
Dodatkowe informacje:
- Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
- Wykonawcą robót jest firma Strabag.
- Koszt budowy to ponad 1,2 miliarda złotych.
Napisz komentarz
Komentarze