Badanie Fiserv Polska dało jeszcze kilka innych interesujących danych statystycznych. Dla 41% respondentów płatność bezgotówkowa jest pierwszym wyborem – opłacają w ten sposób zakupy zawsze, gdy mają taką możliwość. 19% wybiera płatności bezgotówkowe kilka razy w tygodniu, a kolejne 10% – raz w tygodniu. Nie jest zaskakujące, że najczęściej przy użyciu karty, telefonu albo zegarka płacą ludzie młodzi, między 18. a 39. rokiem życia, ale – co ważne – do tego typu transakcji przekonują się również osoby starsze. W badaniu 40% respondentów powyżej 70. roku życia zadeklarowało, że co najmniej raz w tygodniu korzysta z płatności bezgotówkowych. I choć nadal częściej po kartę lub telefon z funkcją NFC sięgają mieszkańcy dużych i średnich miast (75%), to jednak są one już powszechne także na wsiach i w mniejszych miasteczkach – przynajmniej raz w tygodniu w ten sposób rozlicza się 60% ich mieszkańców*.
Dlaczego klienci chcą płacić bezgotówkowo?
Statystyki pokazują więc, że popularność obrotu bezgotówkowego rośnie – i nie może to dziwić, jeśli wziąć pod uwagę wszystkie zalety tego typu transakcji:
- Oszczędność czasu – dla wielu zabieganych i zapracowanych Polaków bardzo ważna jest szybkość obsługi klienta w sklepach, restauracjach, punktach usługowych. Płatność z użyciem karty, zegarka albo telefonu trwa krócej niż tradycyjna transakcja – nie trzeba szukać pieniędzy w portfelu, czekać aż sprzedawca wyda resztę itp. Wystarczy przyłożyć kartę do terminala. Trwa to kilkanaście sekund.
- Komfort – transakcje bezgotówkowe są dla wielu klientów o wiele wygodniejsze niż tradycyjne formy płatności. Mogą dzięki nim rezygnować z noszenia w kieszeniach czy torebkach portfeli z gotówką, a także czują się lepiej obsługiwani, np. w restauracjach albo kawiarniach – jeśli są wyposażone w terminale przenośne, to kelner podchodzi do stolika, a nie klient przemieszcza się do baru czy kasy.
- Większe bezpieczeństwo – płatności bezgotówkowe są dla klientów bezpieczniejsze niż posiadanie przy sobie gotówki – niestety można ją łatwo zgubić albo paść ofiarą kieszonkowców. Pod tym względem karta jest lepszym rozwiązaniem, bo np. w przypadku kradzieży albo zgubienia można ją błyskawicznie zastrzec w banku i pieniądze są dzięki temu chronione.
- Kontrola nad codziennymi wydatkami – posiadana w portfelu gotówka kusi, by ją wydawać – i to nie zawsze na to, co jest naprawdę potrzebne. W przypadku płatności bezgotówkowych można ustalić sobie dzienne czy miesięczne limity wydatków, zarówno w formie płatności zbliżeniowych, jak i zatwierdzanych kodem PIN. Pozwala to lepiej zarządzać pieniędzmi i planować rodzinny budżet.
Dlaczego rośnie popularność płatności bezgotówkowych?
Ważnym momentem dla popularyzacji płatności bezgotówkowych w naszym kraju było uruchomienie kilka lat temu Programu Polska Bezgotówkowa, skierowanego do małych i średnich firm, które w ciągu poprzednich 12 miesięcy nie obsługiwały transakcji bezgotówkowych. W ramach Programu jego beneficjent może otrzymać za darmo terminal do płatności kartą, telefonem lub zegarkiem i korzystać z niego bez opłat przez rok lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł. Urządzenie jest oczywiście dopasowane do potrzeb firmy – może to być terminal stacjonarny, mobilny, PIN pad kasowy albo aplikacja mobilna typu softpos, pozwalająca wykorzystywać telefon jako terminal.
Program Polska Bezgotówkowa sprawił, że terminale płatnicze zaczęły pojawiać się w mniejszych firmach działających lokalnie, w działalnościach jednoosobowych i rodzinnych – a dzięki temu płatności bezgotówkowe stały się dostępne dla zdecydowanie większego grona klientów. Można zakładać, że obrót bezgotówkowy będzie nadal wypierał gotówkę – przekonuje się do niego coraz więcej Polaków, ze wszystkich grup wiekowych. A zalety takich transakcji tylko przyspieszają ten trend.
* Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/ Dostęp: 27.07.2023.
Napisz komentarz
Komentarze