- Chcemy zmienić ten trend i odbudować zdrowie naszego społeczeństwa, dzięki ogólnopolskim programom bezpłatnych badań profilaktycznych. Choroby cywilizacyjne nie poczekają na koniec pandemii. Im szybciej zostaną wykryte, tym większa jest szansa na skuteczne leczenie - dodaje.
- Zapobieganie chorobom, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie są celem wszelkich działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej. Pamiętać musimy, że zdrowe społeczeństwo to suma zdrowia poszczególnych obywateli. Dlatego należy podejmować działania prospołeczne z zakresu profilaktyki zdrowotnej. Dzisiejsze społeczeństwo wykazuje coraz wyższą świadomość prozdrowotną, a także ceni sobie wygodę, dostępność, indywidualność i wysoką jakość badań profilaktycznych - mówi dr n. o zdr. Joanna Błajda nauczyciel akademicki, promotor zdrowia.
- Uważam, że samoobsługowe punkty, w których można na miejscu wykonać najważniejsze pomiary określające ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne ułatwią społeczeństwu dostęp do profilaktyki zdrowotnej - dodaje.
Samooobsługowe kioski profilaktyczne
Wyglądają futurystycznie zapewniając jednocześnie prywatność i bezpieczeństwo osobom, które zdecydują się na wykonanie pomiarów:
- a. wzrostu,
- b. masy ciała,
- c. indeksu masy ciała, czyli BMI,
- d. składu ciała,
- e. ciśnienia tętniczego krwi.
Te podstawowe pomiary medyczne są niezbędne, aby ocenić ryzyko najbardziej niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych.
Analiza składu ciała mierzy poziom tkanki tłuszczowej, mięśniowej oraz zawartości wody w organizmie. Pomiar ciśnienia tętniczego krwi ma pomóc w wykryciu nadciśnienia tętniczego. To właśnie ono bezpośrednio lub pośrednio jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce. Nieleczone nadciśnienie tętnicze może doprowadzić m.in. do chorób układu krążenia (w tym zawału serca, niewydolności serca, arytmii), udaru mózgu, chorób nerek czy retinopatii.
Określony na postawie naszego wzrostu i wagi indeks masy ciała, zwany BMI, jest istotny, aby oszacować zagrożenie chorobami związanymi z nadwagą i otyłością, np. cukrzycą, chorobą niedokrwienną serca, miażdżycą. Im wyższa jest wartość BMI ponad normę, tym bardziej wzrasta ryzyko dla zdrowia i życia.
Wyniki pomiarów, wydrukowane bezpośrednio w kiosku, będzie można omówić z doradcą, na stanowisku ds. profilaktyki i promocji zdrowia. Z kiosków mogą korzystać osoby z niepełnosprawnościami, w tym osoby niedowidzące.
Mimo, że kiosk jest samoobsługowy, na miejscu dostępny jest profesjonalny doradca, który pomoże skorzystać z programów ochrony zdrowia oraz podpowie, jak wykonać podstawowe pomiary w samooobsługowym kiosku profilaktycznym.
Doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia
Profesjonalni doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia przedstawią naszym Klientom zakres norm wykonanych pomiarów. Doradcy nie interpretują wyników, ale udzielą dokładnych informacji o prowadzonych przez NFZ programach profilaktycznych i doradzą, jak można się do nich zgłosić.
Wśród nich są:
- a. program Profilaktyka 40 PLUS (konsultant pomoże wypełnić ankietę niezbędną do otrzymania skierowania na badanie diagnostyczne oraz znaleźć najbliższą placówkę, która wykonuje badania w programie),
- b. Narodowy Program Szczepień przeciw COVID-19 (doradca przekaże informacje o szczepieniach i lokalizacjach punktów, w których można przyjąć szczepionkę przeciwko COVID-19),
- c. portal Diety.nfz.gov.pl (konsultant zaproponuje kilka planów żywieniowych, które są dostępne po założeniu konta na portalu).
Konsultant pomoże także założyć Profil Zaufany i aktywować Internetowe Konto Pacjenta. Dzięki IKP pacjent otrzyma m.in. e-receptę SMS-em lub pocztą e-mail, dostanie e-skierowanie, udostępni lekarzowi informację o stanie swojego zdrowia i przepisanych lekach albo pobierze unijny certyfikat COVID oraz sprawdzi historię swojego zdrowia. Wszystkie najważniejsze dane są dostępne również w aplikacji mobilnej MojeIKP.
Informacje praktyczne
Aby skorzystać z usług doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia oraz z pomiarów w kiosku profilaktycznym, wystarczy zapisać się przez stronę internetową Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ lub przez Telefoniczną Informację Pacjenta - dzwoniąc pod bezpłatny i całodobowy numer 800 190 590.
Punkt jest czynny w godzinach 9.00-12.30 i 13.00-15.30 od poniedziałku do piątku.
Napisz komentarz
Komentarze