„Polska na Nowo” czy „Polski Nowy Ład”?
Partie Konfederacja i KORWiN forsują w społeczeństwie swój program „Polska na Nowo”, który jest odpowiedzią na „Polski Nowy Ład” partii rządzącej. Wersja opozycji przewiduje m.in. likwidację 15 podatków. Jak mówią przedstawiciele ugrupowania:
- Podatki muszą być w Polsce proste i niskie, a Polacy muszą w końcu mieć możliwość korzystania z owoców własnej pracy.
Z tego względu zaproponowano w pierwszej kolejności likwidację opłaty paliwowej oraz opłaty emisyjnej, które mają bezpośredni wpływ na cenę paliwa, stanowiąc łącznie około 4,5% cena detalicznej. Dodatkowo zaplanowano redukcję akcyzy na paliwo (obecnie ponad 26% udziału w cenie detalicznej paliwa) oraz VAT-u (obecnie paliwo obłożone jest 19% podatkiem VAT). Te działania mają umożliwić osiągnięcie detalicznej ceny paliwa na poziomie 4 zł za litr.
Zarzuty wobec partii rządzącej. Kto miał zająć się obniżką cen paliwa?
Pomimo wielokrotnych obietnic żadna partia rządząca jak dotąd nie zdecydowała się znieść obciążeń podatkowych zawartych w cenie paliwa. Kacper Guzik, Prezes Koła Młodych dla Wolności w Rzeszowie, odniósł się do słynnej już wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego z 2011 roku, w której to Prezes PiS mówił:
„Wystarczy elementarna wiedza, że w cenie benzyny około 50% (...) to są podatki, akcyza między innymi, i tę akcyzę można po prostu obniżyć”.
Kacper Guzik omówił tę wypowiedź w następujący sposób:
„To właśnie dziś cena paliwa powinna być niższa niż wówczas, kiedy krytykował ją szef partii obecnie rządzącej, ponieważ cena za baryłkę ropy jest obecnie niższa od tej sprzed dekady o ponad 30%.”
Prezes Koła Młodych dla Wolności w Rzeszowie dodał jeszcze:
„Jarosław Kaczyński robi Polaków w bambuko”, twierdzi Kacper Guzik.”
Znaczenie cen paliwa a podkarpacka gospodarka
Jak wskazują przedstawiciele Konfederacji na Podkarpaciu obniżka opodatkowania paliwa w znacznym stopniu przyczyniła się do rozwoju gospodarczego. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze mogłyby napędzać zarówno polską, jak i podkarpacką gospodarkę poprzez wzrost konsumpcji i inwestycji. Lider Klubu Konfederacji w Rzeszowie, Tomasz Suski, pokazał na wykresie, jak duży wpływ na cenę paliwa ma właśnie polityka rządu. Marże sprzedawców paliw stanowią zaledwie około 2% w cenie detalicznej. Podsumował to tak:
„Zamiast podcinać skrzydła polskim przedsiębiorcom, m.in. poprzez wysokie ceny paliwa, lepiej zapewnić im warunki do lepszego rozwoju, obniżając ją.”
Natomiast Joanna Suska przypomniała, że ceny paliw mają wpływ praktycznie na każdy obszar życia. W ten sposób jego wartość decyduje też o wartości produktów uzytku codziennego. Opisała to w ten sposób:
„Cena paliwa wpływa na każdą sferę naszego życia, w tym na ceny dóbr pierwszej potrzeby, między innymi żywności. […] Jeśli porównamy, ile za średnią pensję możemy kupić litrów paliwa w różnych krajach Europy, to okazuje się, że w Polsce cena paliwa jest niezwykle wysoka i ponad trzykrotnie w stosunku do średniej pensji przewyższa cenę paliwa np. w Szwajcarii.”
Napisz komentarz
Komentarze