Wygodnie i ekologicznie
Dzięki unijnej dotacji autobusy w Rzeszowie jeżdżą nowymi trasami i jest ich więcej. Miasto kupiło 50 nowoczesnych pojazdów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. 10 z nich to autobusy elektryczne. Wybudowano dla nich stacje ładowania.Mieszkańcy korzystają też z blisko 140 nowych i wyremontowanych przystanków, na których wymieniono wiaty i ławki, a zatoki autobusowe dostosowano do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki wklęsłym krawężnikom autobusy mogą podjechać jak najbliższej chodnika, a wtopione w nawierzchnię elementy naprowadzające ułatwiają podróż osobom niewidomym i słabo widzącym. Dodatkowo mieszkańcy rozbudowujących się osiedli w zachodniej części Rzeszowa mają teraz lepsze połączenie z centrum miasta.
W ramach inwestycji powstał też Dworzec Komunikacji Lokalnej. Budynek jest nowoczesny, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i ekologiczny. Energia pochodzi z paneli fotowoltaicznych. Zastosowano też innowacyjne rozwiązanie fasady wentylowanej. Podróżni na bieżąco otrzymują na tablicach informacyjnych powiadomienia o ewentualnych zmianach w rozkładzie. Komfort podróży zwiększa też klimatyzacja, która dostosowuje się do zmian temperatury powietrza. Przy dworcu, który obsługuje linie autobusowe międzynarodowe, dalekobieżne i regionalne, powstał parking typu Kiss&Ride. Rozwinięto też elektroniczny system sterowania ruchem w mieście dzięki rozbudowie Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego.
Wybudowano też nowe ścieżki rowerowe i chodniki, które razem z rozwojem systemu transportu publicznego tworzą tak zwane łańcuchy ekomobilności. Do potrzeb komunikacji miejskiej dostosowano też już istniejącą infrastrukturę ulic. Przebudowano sześć skrzyżowań i ponad kilometr jezdni.
Całkowita wartość projektu to 211,1 miliona złotych, z czego 141,2 miliona złotych stanowią środki z Programu Polska Wschodnia.
Dla zrównoważonego transportu miejskiego
Projekt zakończony w Rzeszowie jest jednym z trzech prowadzonych w tym mieście i jednym z 14 realizowanych w miastach wojewódzkich makroregionu Polski Wschodniej, współfinansowanych z Programu Polska Wschodnia. Łączna wartość dofinansowania to 1,8 miliarda złotych.Miasta przeznaczą te środki między innymi na:
- zakup taboru ekologicznego, niskoemisyjnego i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- rozbudowę inteligentnych systemów transportowych, na przykład dynamicznej informacji pasażerskiej, systemów e-biletów, systemów monitorowania natężenia ruchu,
- budowę infrastruktury komunikacji publicznej, poprawiającej jej działanie, w tym budowę buspasów, przystanków, wiaduktów, trakcji tramwajowych czy trolejbusowych.
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej
Trwają konsultacje społeczne nowego programu dla makroregionu Polski Wschodniej na lata 2021-2027. Oprócz pięciu województw dotychczas objętych wsparciem – lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego – program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej obejmie również województwo mazowieckie bez Warszawy i otaczających ją powiatów.W konsultacjach społecznych, które trwają do 8 kwietnia, można wziąć udział online. Więcej informacji na stronie: Polska Wschodnia - konsultacje społeczne
Program Polska Wschodnia na lata 2014-2020 jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jego cel to rozwój innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes – aktywizacja startupów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego – oraz projekty infrastrukturalne – drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych
Napisz komentarz
Komentarze