Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Reklama
Reklama Powiat Rzeszowski
Reklama2

Nowa linia autobusowa w Rzeszowie. Ekologiczny King Long na trasie nr 50

Podziel się
Oceń

Już w środę, 11 grudnia, na rzeszowskie ulice wyjedzie nowa linia autobusowa – nr 50. Trasa połączy Dworzec Główny PKP z Dworcem Lokalnym przy ul. Towarnickiego. Obsługę linii zapewni wyjątkowy pojazd – sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6, który jest nie tylko kompaktowy, ale i w pełni ekologiczny.
Nowa linia autobusowa w Rzeszowie. Ekologiczny King Long na trasie nr 50

Autor: Grzegorz Bukała/Urząd Miasta Rzeszowa

Ten autobus oraz dwa kolejne pojazdy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric i Irizar ieBus 12 przebywają w Rzeszowie na testach. We wtorek zostały oficjalnie zaprezentowane na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Lubelskiej. 

- W Rzeszowie stawiamy na zeroemisyjne autobusy i zeroemisyjny system transportowy. Niedawno podpisywaliśmy porozumienie i umowę z Ministerstwem Klimatu i Środowiska dotyczącą dofinasowania zakupu autobusów wodorowych, pierwszych w historii naszego miasta. Kupimy 20 tego typu pojazdów, dostaliśmy na to aż blisko 70 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy – przypomniał podczas wtorkowej konferencji prasowej Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. - Dzisiaj możemy zaprezentować oficjalnie trzy elektryczne autobusy które są na testach w Rzeszowie. Prosimy mieszkańców o zwrócenie na nie uwagi i zgłaszanie nam opinii. Wkrótce zaprezentujemy plan zrównoważonej mobilności miejskiej, a w ślad za tym projekt transportowy dla miasta Rzeszowa. W oparciu o nie będziemy pozyskiwali środki unijne na zakup kolejnych ekologicznych autobusów – dodał.

Jak dodawał prezes rzeszowskiego MPK, Maksym Bratko, pora testów nie jest przypadkowa – to właśnie w trudnych warunkach pogodowych można najlepiej ocenić ich funkcjonalność i efektywność działania.

- Temperatura jest obecnie dosyć niska. Pierwszy raz w Rzeszowie w takich warunkach testujemy autobusy elektryczne, które z różnych powodów w okresie późnojesiennym i zimowym zasięg mają ograniczony, chociażby ze względu na ogrzewanie.  Porę roku na testy wybraliśmy oczywiście nieprzypadkowo – mówił Maksym Bratko, prezes MPK w Rzeszowie. – Te trzy pojazdy, które obecnie sprawdzamy na ulicach Rzeszowa, to autobusy nieco innej filozofii niż te, które aktualnie użytkuje nasza spółka. W większości autobusów, które można spotkać na naszych ulicach, ładowanie odbywa się przez pantograf. Mają one mniejsze baterie i w związku z tym muszą być często doładowywane. Testowany przez nas produkowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric ma bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu – ok. 450 km. Nie wymaga też ładowania przy pomocy pantografu. 

Irizar ieBus 12 – to nowość na polskim rynku - produkowany w Hiszpanii autobus elektryczny także o dużym zasięgu – ponad 400 km. Pojazdy posiadają innowacyjne rozwiązania - chociażby cyfrowe lusterka tak jak Irizar, czy bardzo wydajny system odzyskiwania energii tak jak Solaris.

- Niech państwa nie zmyli wielkość naszego autobusu. Ten pojazd to nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale także odpowiedź na potrzeby współczesnego transportu publicznego. To pojazd który łączy ekologię i wydajność – podkreślał Paweł Dzikowski, prezes EV Motors sp. z o. o. i King Long Polska. 

Zadanie specjalne, o którym wspomniał prezes MPK, a które będzie wypełniał sześciometrowy elektryczny King Long SmartCity PEV6, to obsługa pilotażowej linii nr 50, która zacznie kursować od środy, 11 grudnia.

- Będzie ona łączyła dwa dworce tworzące Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, czyli Dworzec Lokalny i Dworzec Główny PKP. Trasa linii 50 będzie przebiegała z Dworca Lokalnego przez przystanki Piłsudskiego Urząd Marszałkowski, Piłsudskiego Urząd Wojewódzki i będzie kończyła się na Dworcu Głównym PKP. Taki sam przebieg będzie w drugim kierunku. Linia będzie kursowała co 30 minut. 37 kursów będzie rozpoczynało się na Dworcu Lokalnym, 38 natomiast na Dworcu Głównym PKP – poinformowała Agata Walawender, zastępca  kierownika Działu Organizacji Przewozów w Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie. 

- Ten krótki autobus, który na swój pokład może zabrać 23 pasażerów, będzie też sprawdzany pod kątem możliwości uruchomienia nowych linii, które wjeżdżałyby w głąb rzeszowskich osiedli – dodał prezydent Konrad Fijołek.  

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

rzeszowiak 10.12.2024 19:58
gdyby pojechał w kierunku rynku i urzędów byłoby to idealnym dopełnieniem jego funkcji

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamaogłoszenia halo rzeszów
Reklama
Reklama