Ten ambitny projekt jest częścią rządowego programu budowy dróg krajowych i realizowany jest w formule „projektuj i buduj”. Firma budowlana Strabag, która wygrała przetarg w listopadzie 2022 roku, odpowiada za realizację inwestycji o wartości 272 830 814,75 złotych. Podkarpacki wojewoda wydał niezbędne pozwolenie na budowę w kwietniu tego roku, a prace budowlane rozpoczęły się miesiąc później. Szacuje się, że inwestycja zostanie ukończona w drugiej połowie 2026 roku, a obecnie jest już około 15% zaawansowana.
Będzie szerzej
Obecnie S19 na odcinku między węzłami Sokołów Małopolski Północ a Jasionka posiada trzy pasy ruchu, bez wydzielonego pasa rozdzielającego kierunki jazdy. Po rozbudowie droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, pas awaryjny o szerokości 2,5 metra oraz szersze pobocza. Nośność drogi zostanie zwiększona do 11,5 tony na oś.
Prace budowlane wykraczają poza samo dodanie dodatkowego pasa ruchu. Obejmują one również adaptację istniejących obiektów inżynieryjnych, elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań na rzecz ochrony środowiska. Zrekonstruowanych zostanie wiele dróg poprzecznych, cieków wodnych i infrastruktury technicznej. Węzły Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które już posiadają pełną dwujezdniową przepustowość, nie wymagają dalszej rozbudowy. Całkowita długość odcinków drogi przeznaczonych do rozbudowy wynosi około 13,8 kilometra.
Nowa infrastruktura i aspekty środowiskowe
W ramach inwestycji powstanie kilka nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakada w Nienadówce oraz dwa wiadukty, z których jeden będzie pełnił funkcję przejścia dla zwierząt. Dodatkowo wybudowane zostaną cztery przejścia dla dużych zwierząt, cztery przejścia dla małych zwierząt, osiem przejść dla płazów, ponad 2,7 kilometra ekranów akustycznych oraz liczne zbiorniki retencyjne. Projekt obejmuje również nasadzenia różnych rodzajów roślinności oraz instalację urządzeń oczyszczających wody opadowe i osłon przeciwsłonecznych.
Ulepszone usługi dla kierowców
Istniejący przystanek drogowym Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, aby umożliwić budowę stacji paliw, restauracji i sklepów. Ponadto istniejąca stacja benzynowa położona w pobliżu dawnej drogi krajowej DK19 w Stobiernej zostanie połączona z S19, oferując kierowcom podróżującym z Lublina w kierunku Rzeszowa możliwość tankowania.
Postępy w budowie
W ostatnich miesiącach poczyniono znaczące postępy w pracach ziemnych, w tym usunięciu wierzchniej warstwy gleby, wykopów i budowy nasypów. Zaawansowana jest również rozbiórka istniejących ogrodzeń i barier wzdłuż strony budowy. Ponadto, wykonawca rozpoczął wzmacnianie podłoża pod nasypy za pomocą głębokiego mieszania gruntów.
Zmieniono także tymczasową organizację ruchu na kilku drogach, w tym na samej S19. Stanowi to duże wyzwanie dla wykonawcy ze względu na duży natężenie ruchu.
Budowa mostów
Budowa mostów jest złożonym elementem projektu, obejmującym przedłużanie istniejących obiektów i budowę nowych. Budowanych lub przebudowywanych jest piętnaście przepustów i pięć wiaduktów drogowych, w tym pięcioprzęsłowa estakada w Nienadówce. Wiele z tych przepustów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt.
Estakada w Nienadówce to szczególnie wymagające przedsięwzięcie inżynieryjne. Jej budowa wymaga starannego planowania ze względu na bliskość lokalnego kościoła i ruchliwego skrzyżowania.
Rozszerzenie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu to duże przedsięwzięcie, które znacząco poprawi infrastrukturę transportową w regionie. Po zakończeniu inwestycji poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, skrócą się czasy podróży i pobudzi wzrost gospodarczy.
Napisz komentarz
Komentarze