Informacje o tym, że Rzeszów rozpoczął współpracę z Poleregią w sprawie produkcji i dostaw paliwa wodorowego, ale też "działań na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej", ratusz przekazał w poniedziałek.
„Rzeszów dąży do neutralności klimatycznej w 2030 roku i jest jednym z miast inicjatywy NetZeroCities, w związku z czym jesteśmy zainteresowani szeroko rozumianymi kwestiami związanymi z ograniczeniem emisji. Wodór jest paliwem przyszłości i świetnie się wpisuje w naszą politykę działań zmierzających m.in. do poprawy jakości powietrza” – powiedział cytowany w komunikacie prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
Polenergia wygrała przetarg na dostawę zielonego wodoru dla MPK Rzeszów przez 15 lat. „Umowa niedługo zostanie podpisana” – poinformował Artur Gernand z kancelarii prezydenta Rzeszowa.
Trzy dni wcześniej miasto ogłosiło, że kupi 20 autobusów na wodór i z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisało umowę na dofinansowanie w wysokości blisko 70 mln zł. Dotacja to ponad 87 proc. kosztów zakupu. Za wszystkie autobusy miasto zapłaci blisko 98 mln zł. Ratusz liczy, że pierwsze egzemplarze autobusów na wodór wyjadą na ulice Rzeszowa w przyszłym roku.
Wodór potrzebny do napędzania autobusów będzie produkowany w elektrociepłowni Nowa Sarzyna. „Polenergia finalizuje prace nad elektrolizerem o mocy 5 MW, który będzie kluczowym elementem projektu. Elektrolizer pozwoli na produkcję do 90 kg surowca na godzinę” – czytamy na stronie Polenergii.
W ramach projektu H2HUB planowana jest także budowa dwóch stacji tankowania wodoru – w Rzeszowie oraz Nowej Sarzynie. (PAP)
Napisz komentarz
Komentarze