Podczas testów na jednym z pali zastosowano nacisk 150% siły obliczeniowej, co odpowiada sile około 2960 ton, czyli naciskowi 500 słoni lub 3 płetwali błękitnych. Do wygenerowania tak ogromnej siły użyto specjalnej konstrukcji stalowej z siłownikami hydraulicznymi i pompami. To pierwszy raz w Polsce zastosowano tak dużą siłę do obciążenia pali.
Pomiary potwierdziły założenia projektowe
Przeprowadzone pomiary dały pozytywny wynik, co potwierdziło zarówno poprawność założeń projektowych, jak i jakość wykonania. Podobne obciążenia, choć na mniejszą siłę, zaplanowano również na sąsiednich podporach.
Estakada ES-26 to imponująca konstrukcja o długości 1082 metrów i szerokości 29 metrów. Jej wysokość w jednej z osi przekracza 80 metrów, co czyni ją wyższą od wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Maksymalna wysokość konstrukcji nośnej wynosi 12,5 metra. Do jej budowy użyto m.in. 80 tys. m3 betonu i 16 tys. ton stali.
Wyzwanie dla inżynierów
Ze względu na trudne warunki geologiczne, konieczne było wykonanie pali o średnicy 1,5 metra i długości do 42 metrów. Inwestycja obejmuje również budowę węzła drogowego, Miejsca Obsługi Podróżnych, ośmiu estakad, pięciu wiaduktów i przejść dla zwierząt.
Wykonawcą prac jest firma Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a koszt budowy S19 na odcinku Babica - Jawornik to 1 miliard 253 miliony złotych. Zakończenie prac planowane jest na 2026 rok.
Napisz komentarz
Komentarze