Tunel o długości 2255 metrów będzie składał się z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu i dodatkowy pas awaryjny.
Drążenie tunelu to skomplikowane przedsięwzięcie, wymagające użycia specjalistycznego sprzętu i technologii. Maszyna TBM "Karpatka" ma 114 metrów długości, 15,16 metrów średnicy i waży 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata.
ZOBACZ WIDEO:
Pierwsza nawa tunelu będzie drążona przez około 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy.
Budowa tunelu to ważny etap budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Inwestycja obejmuje również budowę węzła Babica, sześciu estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Zakończenie budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica planowane jest na 2026 rok.
Drążenie tunelu to ogromne wyzwanie, ale również wielki sukces dla polskich inżynierów. Mamy nadzieję, że inwestycja ta przyczyni się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży na trasie Rzeszów – Barwinek.
Napisz komentarz
Komentarze