Linię 46 uruchomiono w kursach do Albigowej w gminie Łańcut w sierpniu 2022 roku. Mimo że trasa prowadzi przez Malawę, autobusy miejskiego przewoźnika nie zatrzymywały się na przystankach w tej miejscowości. Powodem był brak zgody ówczesnej Rady Gminy Krasne.
Na "czterdziestko szóstkę" mogli tylko patrzeć
Jak tłumaczyły wówczas władze Krasnego, gminy nie było stać na obsługę miejscowości przez dwóch przewoźników. Podrzeszowski samorząd korzysta z usług Związku Gmin Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej (MKS).
Ówczesny zastępca wójta gminy Marcin Brzychc tłumaczył, że dla samorządu korzystniejsze są rozliczenia z ZG PKS. Rozliczenia z tym przewoźnikiem oparte są na dochodach z biletów - im większa ich sprzedaż, tym mniej gmina musi dopłacać. Gmina Krasne obawiała się, że mieszkańcy Malawy "przerzucą się" na miejskiego przewoźnika, który pieniądze ze sprzedaży biletów zachowuje dla siebie, a samorząd, bez względu na liczbę pasażerów, musi płacić Zarządowi Transportu Miejskiego w Rzeszowie stałą kwotę za każdy przejechany wozokilometr.
Argumenty te jednak nie przekonywały mieszkańców Malawy, którzy kilkukrotnie apelowali do ówczesnych władz gminy, pisząc pisma i petycje. W połowie marca ubiegłego roku do wójta Krasnego o wyrażenie zgody na zatrzymywanie się miejskich autobusów w Malawie (linia 46) oraz o wydłużenie kursów linii 6 z ulicy Słocińskiej w Rzeszowie do remizy Ochotniczej Straży Pożarnej apelowali sołtys i rada sołecka podrzeszowskiej miejscowości. Bezskutecznie.
Autobusy MPK w Krasnem tłem wyborów samorządowych
Tegoroczne wybory samorządowe stały się dla mieszkańców Krasnego doskonałą okazją, aby upomnieć się o swoje oczekiwania.
Podczas kampanii wyborczej Woźniak musiał liczyć się z niewygodnymi pytaniami. Mieszkańców nie interesowały (i zapewne wciąż nie interesują) tłumaczenia dot. kosztów korzystania z autobusów MPK. Wszak płacą podatki - mają zatem liczne oczekiwania.
To skutecznie wykorzystał Jacek Maternia, który w programie wyborczym zapowiedział nawiązanie współpracy z MPK Rzeszów. Trudno nie odnieść wrażenia, że autobusy stały się jednym z głównych elementów, zakończonych w kwietniu, wyborów samorządowych. Maternia jest wójtem, a Woźniak pożegnał się z samorządem.
Obietnice wyborcze trzeba jednak spełniać. Wkrótce i radni Krasnego pochylą się nad niemal identyczną uchwałą.
Koniec paradoksu. Linia 46 zatrzyma się w Malawie
We wtorek (11.06.) zgodę na zawarcie obustronnej umowy na współprace Krasnego i Rzeszowa w zakresie komunikacji publicznej wyraziła Rada Miasta.
Porozumienie zawarto, póki co, na okres od 24 czerwca do 31 sierpnia br. W tym czasie w Malawie na siedmiu przystankach zatrzymywać będą się autobusy linii 46.
Według rozkładu do Albigowej realizowanych będzie w tym czasie pięć par kursów. Koszt zatrzymywania się autobusów w Malawie to 324 zł miesięcznie.
Napisz komentarz
Komentarze