- W takie miejsca lekką ręką się inwestuje, bo wie się, że te środki, które z budżetu województwa będą skierowane, nie zostaną zmarnowane, a będą mnożyły efekty i dodawały, nie tylko lotnisku, ale całej gospodarce Podkarpacia nowych impulsów i stymulacji – mówił podczas czwartkowej (4 kwietnia) konferencji prasowej Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Samorząd województwa jest większościowym udziałowcem w spółce lotniskowej, o czym przypominał marszałek Podkarpacia. Wspominał on również o zabiegach, jakie podejmował w Komisji Europejskiej, kiedy regionalne porty borykały się z problemami podczas pandemii covid-19. Władysław Ortyl podkreślił, że samorząd realizuje także wiele innych inwestycji wokół lotniska, w tym m.in. drogowych czy kolejowych, jak chociażby połączenie w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Marszałek Województwa Podkarpackiego pochwalił zarząd portu i pracowników lotniska za codzienne starania.
- Zrealizowaliśmy piętnaście kluczowych dla lotniska inwestycji o łącznej wartości 55,7 mln zł. Projekt był współfinansowany przez Polskie Porty Lotnicze, który przekazał na jego realizację 38,6 mln zł, zaś Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka wyasygnował ze środków własnych kwotę 17 mln zł. Zaplanowane inwestycje zostały zrealizowane w pełnym zakładanym zakresie, planowanym terminie i przy zachowaniu dyscypliny budżetowej – podsumował realizację planu inwestycyjnego na lata 2021-2023 prezes lotniska, Adam Hamryszczak.
Inwestycje skupiły się na trzech głównych obszarach: bezpieczeństwo (28,9 mln zł), ochrona środowiska (24,8 mln) i cyfryzacja (1,8 mln). Największe kwoty przeznaczono na zakup pojazdów i maszyn, rozbudowę stacji paliw lotniczych, budowę stacji magazynowania oraz tankowania pojazdów, zakup maszyn do utrzymania nawierzchni drogowych i lotniskowych, modernizację systemu retencji wody przez budowę grawitacyjnego kolektora kanalizacji deszczowej, modyfikację systemu BHS, zakup tomografu do kontroli bagażu oraz systemu sterowania taśmociągami i wymianę oświetlenia na LED-owe na drodze startowej, drogach kołowania, płytach postojowych, w terminalu oraz budynku administracji, a także zakup cystern lotniskowych.
Oprócz inwestycji dofinansowanych, lotnisko zrealizowało również szereg projektów ze środków własnych o łącznej wartości ponad 25 mln zł. Wśród nich znalazła się budowa parkingu długoterminowego na 458 miejsc, zakup pojazdów i sprzętów do obsługi handlingowej oraz budowa drogi południowej wraz z infrastrukturą.
Wiceprezesi lotniska przedstawili również plany na przyszłość. Zakładają one dynamiczny rozwój w obszarze ruchu pasażerskiego i towarowego. W tym celu lotnisko planuje szereg inwestycji na lata 2024-2025, które obejmą modernizację istniejących obiektów do światowych standardów w zakresie infrastruktury, technologii i bezpieczeństwa. Wiceprezes Małgorzata Jarosińska-Jedynak zapowiedziała, że będą to inwestycje widoczne dla pasażerów, które unowocześnią całą ścieżkę ruchu pasażerskiego na lotnisku, a jednocześnie usprawnią obieg ruchu towarowego.
- Aktywnie poszukujemy możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych, przygotowując dokumentację projektową jesteśmy gotowi do skutecznego aplikowania. Pierwszym, do którego Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka przystąpił, jako jeden z nielicznych portów regionalnych w Polsce, był ogłoszony w tym roku, nabór do programu FEnIKS – poinformowała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
W ramach tego naboru lotnisko złożyło trzy projekty na łączną kwotę ponad 50 mln zł, z czego wnioskowane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to nieco ponad 31 mln zł. Realizacja przedmiotowych projektów pozwoli na poprawę ochrony i bezpieczeństwa w obszarze obsługi ruchu pasażerskiego, zapewnienie bezpieczeństwa pożarowego Portu Lotniczego i mieszkańców Jasionki, poprawę bezpieczeństwa w zakresie ruchu towarowego, osobowego, służb ratowniczych i operacyjnych.
- Dynamiczny rozwój Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego oraz towarowego powoduje, że niezbędne są inwestycje zarówno w obszarach infrastruktury terminalowej, ale także cargo i zadań związanych z bezpieczeństwem i cyberbezpieczeństwem. Wiele z tych inwestycji będzie funkcjonowało w tle, ale niektóre z nich będą widoczne dla wszystkich korzystających z naszego lotniska – dodawał Bartosz Górski.
Inwestycje małe i duże
Lotnisko, wspólnie z firmą Baltona, planuje jeszcze w sezonie letnim zakończyć modernizację strefy komercyjnej i budowę sklepu wolnocłowego w formule walk-through. Wraz z planowaną przebudową Punktu Kontroli Bezpieczeństwa oraz już przeprowadzonymi pracami modernizacyjnymi w przyszłym roku ścieżka obsługi pasażera będzie nowoczesna, sprawna, bezpieczna i komfortowa.
- Spółka w najbliższych dwóch latach planuje sfinalizować nie tylko duże inwestycje, ale także dziesiątki mniejszych i większych zakupów, których realizacja wymaga odpowiedniego planowania oraz konsekwentnego i odpowiedzialnego zespołu specjalistów, zarówno w obszarze zarządzania, inżynierii oraz komercji – kontynuował wiceprezes Bartosz Górski.
Podczas konferencji potwierdzono także finalizację zakupu terminala cargo (WAIMEA), który pozwoli w przyszłości na obsługą frachtów komercyjnego cargo. Terminal planujemy wyposażyć w niezbędny i nowoczesny sprzęt do kontroli bezpieczeństwa o wartości blisko 2,5 mln zł.
W ubiegłym roku lotnisko zakończyło budowę parkingu długoterminowego P3 z elektronicznym systemem rezerwacyjnym, a w tym roku chce konsekwentnie zamknąć całość tej infrastruktury, poprzez utwardzenie i modernizację parkingu P2, co pozwoli na znaczną poprawę dostępności parkingowej dla pasażerów oraz partnerów komercyjnych.
- Wspomniane inwestycje mają za zadanie przygotować Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka do skutecznej realizacji niezbędnych, ale kosztochłonnych inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury, zarówno dotyczącej pasa startowego, dróg kołowania, terminali cargo, czy terminala pasażerskiego. Te inwestycje planowane są na lata 2026-2030 – zapewniał prezes Adam Hamryszczak.
Prezes lotniska dodał także, że realizacja tych projektów jest efektem zaangażowanej i profesjonalnej pracy naszych specjalistów z działów inwestycyjnych, operacyjnych, finansowych oraz komercyjnych.
- Nie poprzestajemy na tym, co do tej pory osiągnęliśmy i mamy świadomość, że tylko odważne decyzje strategiczne pozwolą na realizację obecnych i przyszłych wyzwań w zakresie rozwoju ruchu pasażerskiego i towarowego – zakończył prezes Hamryszczak.
Napisz komentarz
Komentarze