Dwa projekty lotniska w Jasionce rekomendowane do dofinansowania
Wśród sześciu polskich, z ogółem wybranych 22 projektów dofinansowanych z instrumentu Łącząc Europę, aż dwa przygotowało lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce. Oba uzyskały uznanie w obszarze tematycznym "Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility)"
Jakie to projekty?
- 1. Budowa II etapu równoległej drogi kołowania oraz I etap przebudowy drogi startowej na odcinku 700 m wraz z infrastrukturą techniczną.
- 2. Etap II przebudowy drogi startowej na odcinku 1800 m wraz z infrastrukturą techniczną.
Oba projekty zostały wysoko ocenione, każdy otrzymał 19 punktów na 25 możliwych i są rekomendowane do dofinansowania. Na inwestycje, szacowane łącznie na ponad 33 miliony euro, podrzeszowskie lotnisko może dostać 50 procent dotacji z Komisji Europejskiej.
- Okres pandemii bardzo mocno odczuły zarówno lotniska jak i linie lotnicze. To był szczególnie ciężki czas dla regionalnych portów, takich jak nasz w Jasionce, stąd też moje specjalne stanowisko na Komitecie Regionów w tej sprawie - mówi marszałek Władysław Ortyl.
Drugim jest Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). - Lotnisko Rzeszów - Jasionka to ważny punkt na mapie polskiej infrastruktury transportowej. Jako port cargo, obsługujący między innymi krajową "Dolinę Lotniczą", będzie uzupełniał i wspierał funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreśla Stanisław Wojtera, prezes PPL.
Przebudowa drogi startowej na odcinku 700 m od progu wschodniego poprawi znacząco jej nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego. Taką samą nawierzchnię ma już modernizowana w 2013 roku część pasa startowego po stronie zachodniej (09).
Natomiast środkowa część pasa na długości 1800 m otrzyma także nową, wytrzymałą konstrukcję przeznaczoną dla nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w środkowej części drogi startowej pozwoli na jej optymalną eksploatację.
Dodatkowo w pierwszym z projektów planowana jest budowa równoległej drogi kołowania o długości ok. 1240 m z poboczami, co jeszcze poprawi zdolności operacyjne lotniska w rejonie progu od strony wschodniej, a także zwiększy przepustowość istniejącej drogi startowej.
- To zaś przełoży się na możliwość zwiększenia częstotliwości, a także bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych - podsumowuje prezes Adam Hamryszczak.
Napisz komentarz
Komentarze