Wykład wygłoszony w ramach cyklu „W labiryncie świata” zgromadził nie tylko zainteresowanych sztuczną inteligencją, ale przede wszystkim tych, którzy mają z medycyną do czynienia na co dzień: kadrę rzeszowskich placówek medycznych.
Potężne narzędzie w rękach medyków
Prof. Januszewicz podkreślił, że sztuczna inteligencja nie jest nowym wynalazkiem. Technologia wykorzystywana jest już od połowy ubiegłego wieku, ale upowszechniła się dopiero kilka miesięcy temu, od kiedy daje bardziej zaawansowane możliwości. Szczególnie przydatna okazuje się ona w dziedzinach opierających się na analizie dużej ilości danych obrazowych, takich jak onkologia, radioterapia, dermatologia i kardiologia. AI potrafi nie tylko wspomagać diagnostykę, ale też przewidywać ryzyko wystąpienia chorób i dobierać optymalne terapie.
Granice sztucznej inteligencji i etyka zawodu
Jednakże jak zaznaczył prof. Januszewicz, pomimo imponujących możliwości, sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić ludzkiej wiedzy, doświadczenia i intuicji. Szczególnie wyraźnie widać to w psychiatrii, gdzie kluczową rolę odgrywa indywidualny kontakt z pacjentem i szczegółowy wywiad.
Prof. Januszewicz zwrócił również uwagę na etyczne aspekty wykorzystywania sztucznej inteligencji w medycynie. Zagrożeniem jest m.in. bezpieczeństwo danych wrażliwych pacjentów oraz kwestia „karmienia” baz danych informacjami pochodzącymi z krajów zachodnich, które mogą nie być reprezentatywne dla innych uboższych regionów świata. Ważne jest, aby bazy danych wykorzystywane do trenowania AI były zróżnicowane i odzwierciedlały populację różnych krajów i grup społecznych.
Wpływ smartfonów na psychikę dzieci
Wykładowca poruszył również problem tzw. „biegunki badań naukowych” oraz zależności między popularnością i dostępnością smartfonów a zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. Zdaniem prof. Januszewicza, dzieci aż do ukończenia szkoły średniej nie powinny w ogóle korzystać ze smartfonów.
Prof. dr hab. n. med. Paweł Januszewicz jest kierownikiem Katedry Chorób Cywilizacyjnych i Medycyny Regeneracyjnej we WSIiZ. Autor ponad 130 publikacji w dziedzinach medycyny, fizjologii człowieka, zdrowia publicznego, zarządzania w służbie zdrowia oraz telemedycyny tytuł profesora otrzymał w 1994 roku. Wieloletni dyrektor Instytutu–Pomnika Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie. W 1998 otrzymał Order Uśmiechu. Jest także jednym z założycieli Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Napisz komentarz
Komentarze