Główny Inspektor Transportu Drogowego, Artur Czapiewski, poinformował o wszczęciu postępowania prokuratorskiego w sprawie zakupu 33 pojazdów przeznaczonych do pościgów, w tym 22 wyposażonych w ręczne mierniki prędkości, w ramach rozbudowy systemu CANARD. Projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa, miał podnieść skuteczność nadzoru drogowego. Jednak, jak wynika z doniesień, proces zakupowy poddano krytyce ze względu na rzekomą niegospodarność i brak zasadności.
Cały projekt CANARD miał na celu zwiększenie efektywności kontroli nad niebezpiecznymi zachowaniami kierowców, takimi jak przekraczanie prędkości czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Jednak decyzja o zakupie 33 nowych pojazdów, w tym 22 z miernikami prędkości, budzi wątpliwości co do celowości wydatkowania środków publicznych.
Czapiewski podczas briefingu podkreślił, że w ramach dwóch postępowań przetargowych, trwających prawie dwa lata, poniesiono wydatek około 12 mln zł ze środków publicznych. Pierwsze postępowanie zaowocowało zakupem 11 pojazdów o wyższej cenie niż konieczne do realizacji celów projektu. W drugim przypadku, zakupiono 22 pojazdy po zawyżonych cenach, generując dodatkowe koszty w wysokości 2 mln 124 tys. zł.
Wątpliwości rodzi sposób prowadzenia nadzoru ówczesnego kierownictwa GITD nad prowadzonymi postępowaniami przetargowymi m.in. w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty, czy też procedury odbioru pojazdów. W ocenie obecnego kierownictwa istnieje wysokie prawdopodobieństwo naruszenia zasad oszczędnego wydatkowania środków publicznych i rażącej niegospodarności.
Główny Inspektor Transportu Drogowego wyraził podejrzenie o niegospodarność przy realizacji zamówień, co skłoniło go do skierowania zawiadomienia do prokuratury rejonowej w Warszawie. Podejrzenia dotyczą również działań ówczesnego kierownictwa GITD, w tym samego Głównego Inspektora, co mogło prowadzić do naruszenia zasad oszczędnego wydatkowania środków publicznych i rażącej niegospodarności.
Aktualne kierownictwo GITD nie wyklucza kolejnych zawiadomień w związku z analizą innych wydatków z poprzednich lat związanych z realizacją zadań i projektów nadzorowanych przez poprzednie kierownictwo. Trwać będzie też kontrola, mająca na celu ocenę wszystkich działań podejmowanych przez agencję w kontekście skuteczności i efektywności wydatkowania środków publicznych.
Sprawa zakupu pojazdów dla CANARD rzuca cień na skuteczność projektów z zakresu modernizacji systemów nadzoru drogowego, podważając celowość i zasadność wydatkowania środków publicznych w tym obszarze. Odpowiedź na pytanie, czy rozbudowa CANARD to jedynie kosztowny zamęt, pozostaje w gestii śledztwa prokuratorskiego oraz przyszłych działań Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
Napisz komentarz
Komentarze