Nowe, bezpośrednie połączenie na trasie Praga-Kraków-Przemyśl
Największy środkowoeuropejski, komercyjny kolejowy przewoźnik pasażerski, RegioJet, wiosną 2021 roku uruchomi regularne, nocne połączenie na trasie Praga-Kraków-Przemyśl oraz w relacji powrotnej. Na wstęp na polski rynek uzyskał już wszystkie pozwolenia – w ostatnich dniach Urząd Transportu Kolejowego udzielił zgody na dostęp do infrastruktury oraz przydzielenie tras.Na stacji Przemyśl Główny zapewnione będzie skomunikowanie pociągu z połączeniem RegioJetu i ukraińskiego partnera do Lwowa. Dokładna data uruchomienia połączenia zależy od zniesienia ograniczeń związanych z epidemią Covid-19. Uruchomienie połączenia wstępnie zaplanowanie jest na przełomie marca i kwietnia 2021 roku.
- Wejście na polski rynek było w naszych planach od dłuższego czasu. Od wiosny 2021 roku zaoferujemy codzienne połączenie Krakowa i Przemyśla z Pragą, Ołomuńcem i innymi miastami w Republice Czeskiej. Na pokładzie pociągów podróżni będą mieć do dyspozycji wszystkie usługi, które znają z pozostałych pociągów RegioJet, wliczając w to m.in. bezpłatną kawę czy dostęp do internetu – mówi Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet.
Podróż i atrakcje za 20 euro?
Połączenie kolejowe będzie funkcjonowało jako nocne z odjazdem z Pragi, Przemyśla i Krakowa w godzinach wieczornych i porannym przyjazdem do stacji docelowych. Pasażerowie będą mieć możliwość wyboru standardu podróży – dostępne będą wagony z miejscami do siedzenia, jak i kuszetki oraz wagony sypialne.RegioJet zaoferuje najszerszy wachlarz usług za najlepszą cenę. W ramach zakupionego biletu, który ma kosztować około 20 euro (90 zł), podróżni otrzymają bezpłatnie miejscówkę, kawę, butelkowaną wodę, połączenie z internetem, dostęp do systemu rozrywki pokładowej z ofertą filmów, gier i innych treści oraz pozostałe usługi.
Nocne połączenia przyszłością transportu kolejowego?
Rozszerzenie sieci nocnych połączeń RegioJet zbiega się w czasie z działaniami europejskich przewoźników kolejowych, a także Unii Europejskiej dyskutujących o dalszym rozwoju nocnych połączeń kolejowych w Europie, jako lepszej i bardziej ekologicznej alternatywie dla transportu samochodowego i lotniczego. RegioJet swymi działaniami wpisuje się w tę inicjatywę, niemniej podkreśla, że musi być to wspólny projekt łączący wszystkich przewoźników – państwowych i prywatnych. Dla przykładu RegioJet swymi pociągami nocnymi przewozi rocznie około ćwierć miliona pasażerów, a ich liczba stale rośnie.Poza połączeniami nocnymi RegioJet jest wiodącym przewoźnikiem w segmencie dziennych, dalekobieżnych połączeń kolejowych na kluczowych trasach w Czechach i w Europie Środkowej. Z jego połączeń kolejowych korzysta rocznie około 15 milionów pasażerów. Dzięki usługom o wysokim standardzie za najlepszą cenę, pasażerowie wybierają połączenia RegioJet na trasach takich, jak: Praga-Ostrawa, Praga-Wiedeń, Praga-Bratysława czy Praga-Koszyce.
Konkurencja drogą do jakości usług
RegioJet jest zainteresowany rozszerzeniem oferty komercyjnych połączeń kolejowych o wysokim standardzie także na terenie Polski. Wg europejskiego prawodawstwa połączenia dalekobieżne powinny funkcjonować bez dotacji, w formie konkurencyjnej oferty usług wielu przewoźników.Zasada ta ma obowiązywać wszędzie tam, gdzie możliwe jest zapewnienie podstawowych usług transportowych bez dotacji. Idealnym przykładem tego rozwiązania jest trasa Praga-Ostrawa w Republice Czeskiej, gdzie bez dotacji ze strony państwa funkcjonują trzej przewoźnicy, dzięki czemu podróżni uzyskują najlepszą ofertę usług i cen na kolei.
Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesne połączenia kolejowe, których częstotliwość w szczycie komunikacyjnym sięga 20 minut. Wyboru przewoźnika dokonują na podstawie oceny standardu oferowanych usług i cen. Dzięki temu systemowi czeskie ministerstwo transportu oszczędza setki milionów koron rocznie na dotacjach. O podobnej organizacji przewozów na kolei RegioJet będzie rozmawiać także z polskimi decydentami.
Rok 2021 będzie dla RegioJetu rokiem dalszej ekspansji
RegioJet aktualnie inwestuje w dalszy rozwój swej floty pociągów dalekobieżnych. Tydzień temu przewoźnik przejął od producenta pierwsze dwie z 15 topowych lokomotyw wielosystemowych Bombardier TRAXX MS3. Poza nowymi lokomotywami RegioJet w 2021 roku planuje znacząco inwestować w poszerzenie swego parku wagonowego.Do 50 wagonów, które firma zakupiła w tym roku, dołączy w 2021 roku co najmniej 70 kolejnych wagonów. To oznacza powiększenie parku wagonowego o ponad jedną trzecią do poziomu 300 wagonów do obsługi dziennych i nocnych połączeń dalekobieżnych.
W 2019 roku firma wypracowała wg międzynarodowych standardów księgowych zysk EBIDTA w wysokości ok. 80 milionów złotych.
Pociąg nie zatrzyma się w Rzeszowie?!
Firma RegioJet niemal rok zabiegała o uruchomienie połączenia Praga-Przemyśl w polskim Urzędzie Transportu Kolejowego. Niestety, na trasie pociągu nie przewidziano stacji Rzeszów Główny.- Decyzja o otwartym dostępie dla RegioJet została wydana zgodnie z wnioskiem przewoźnika - informuje nas Tomasz Frankowski, z biura Prezesa Urząd Transportu Kolejowego.
Zdaniem Frankowskiego przewoźnik nie może dowolnie zmieniać stacji zatrzymania. Jednak jeśli do przewoźnika wpłynie wniosek od organizatora publicznego transportu zbiorowego [ministra, lub marszałka województwa, przyp. red.] o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji – to przewoźnik może taką prośbę uwzględnić bez konieczności wnioskowania o zmianę decyzji o otwartym dostępie.
- To kuriozalna sytuacja, żeby pociąg nie zatrzymywał się w Rzeszowie - mówi nam Piotr Pilch, Wicemarszałek Województwa Podkarpackiego, który jest odpowiedzialny m.in. za przewozy kolejowe.
- Będziemy występować do RegioJet o dodanie kolejnych stacji - podkreśla Pilch. Zdaniem wicemarszałka, to dobrze, że kolejne firmy kolejowe realizują połączenia z podkarpackimi miastami - Przemyśl staje się hubem przesiadkowym, który mógłby obsługiwać ponad 1 mln pasażerów rocznie - podkreśla.
Jak informuje nas rzecznik czeskiego przewoźnika - otwarcie każdej nowej niesubsydiowanej międzynarodowej linii kolejowej wymaga długiego i skomplikowanego procesu ubiegania się o pozwolenia - mówi Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet. Stąd zapewne decyzja przewoźnika o wyznaczeniu tylko dwóch przystanków na terenie Polski.
- W przyszłości chcielibyśmy zatrzymać się w większej liczbie miejsc w Polsce - rownież i w Rzeszowie. Jest to dla nas priorytetem - mówi nam Aleš Ondrůj.
- Teraz to tylko pierwszy etap, w którym chcieliśmy jak najszybciej przeprowadzić proces zatwierdzania naszego połączenia - dodaje.
Pociągi RegioJet mają kursować na trasie Praga - Kraków- Przemyśl od wiosny 2021 roku do wiosny 2025 roku. Miejmy nadzieje, że w tym czasie Rzeszów dołączy do stacji, na których zatrzyma się pociąg.
Napisz komentarz
Komentarze