- Zadania realizowane w projekcie Politechnicznego Domu Kultury i Nauki są w znacznej części oparte na działaniach sprawdzonych w naszej wieloletniej praktyce. Warsztatowa edukacja naukowo-kulturalna, mimo, że jest stosunkowo młodą dziedziną w naszym kraju, stanowi główną specjalizację autorów i twórców projektu PDKiN. Pomysłem kluczowym w tym przypadku jest przeniesienie doświadczeń z realnej rzeczywistości do przestrzeni wirtualnej z wykorzystaniem maksimum możliwości internetowej sieci oraz interaktywnych mediów, dostępnych dla każdego - mówi Paweł Pasterz, Prezes Stowarzyszenia ArsScientia oraz twórca i współorganizator "Interaktywnego Pikniku Wiedzy - Dzień Odkrywców", Pracowni Edukacji Nieformalnej "Experymentarium 3Z", formatu "Radiolatorium", portalu FB/"Rzeszów 80.90".
Politechniczny Dom Kultury i Nauki to zaawansowany portal internetowy, który składać się będzie z głównego portalu multimedialnego oraz 3 segmentów tematycznych:
I. EKSPOZYCJE
Dział jest kompletem interaktywnych galerii przedmiotów, pamiątek kultury materialnej z różnych dziedzin kultury, nauki i techniki. W tym segmencie oprócz konwencjonalnych technik przekazu, takiego jak obraz i dźwięk, planowane jest wykorzystanie niestosowanej jak dotąd na większą skalę stereofotografii barwnej, która szczególnie w przypadku ekspozycji wirtualnych ma wyjątkowe walory prezentacyjne. Przepis na specjalny "okular" do oglądania zdjęć stereo" zamieszczony będzie w "Narzędziowni".Jak opisuje Marlena Proszak, twórca i organizator "Interaktywnego Pikniku Wiedzy - Dzień Odkrywców", członek Zarządu ArsScientia - W Projekcie zaplanowano stworzenie 5 wystaw tematycznych, z których każda zawiera kilkadziesiąt obiektów zilustrowanych dźwiękiem i obrazem, w tym z fotografiami 3D oraz interaktywnymi obrazami umożliwiającymi ruch kamery wokół obiektu tak, jak to jest możliwe w przypadku odwiedzania wystaw w realnej rzeczywistości.
Tytułami interaktywnych autorskich wystaw będą:
- "Dobra zabawa: pomoce, modele i zabawki naukowe",- "Telekomunikacja, czyli zanim nadeszły smartfony",
- "Dźwięk to magnetyzm - rzecz o magnetycznym zapisie",
- "Galeria zjawisk zwyczajnych i magicznych - fizyka uchwycona w kadrze",
- "Formy codzienności, czyli sztuka użytkowa w przedmiotach zaklęta".
II. WARSZTATY
Będzie to dział, w którym umieszczone zostaną instruktażowe filmowe materiały multimedialne (tekst, dźwięk, obraz).Będą tam prowadzone zajęcia dydaktyczne realizowane w pracowniach warsztatowej edukacji politechnicznej. Znajdować się tam będzie 20 jednostek zajęciowych o różnej tematyce, które mają być inspiracją do przeprowadzenia przedstawionych eksperymentów, konstruowania i tworzenia instalacji, modeli a także zabawek edukacyjnych.III. NARZĘDZIOWNIA
Będzie to dział przeznaczony do archiwizowania i udostępniania treści niezbędnych do funkcjonowania segmentu warsztatowego. Tu znajdą się m. in. pliki z elementami konstrukcyjnymi, narzędziowymi, grafiką itp. do bezpłatnego pobrania i druku (około 80 plików wektorowych, z których część jest dedykowana scenariuszom proponowanych zajęć z segmentu II).- Portal ten, szczególnie Segment II - Warsztaty, może stać się doskonałym narzędziem dydaktycznym do prowadzenia lekcji metodą eksperymentu - twierdzi Małgorzata Wilczak, z zawodu nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, członek Zarządu ArsScientia. - Wybrana tematyka wpisuje się w podstawę programową lekcji techniki i przyrody szkoły podstawowej. Może też być inspiracją dla animatorów zajęć w świetlicach szkolnych, domach kultury, studentów wydziałów pedagogicznych oraz wykładowców tych kierunków... Skłonności politechniczne (u młodszych i starszych) rozwija się i pielęgnuje, steruje i ukierunkowuje, bo są one zawsze na wagę złota i postępu. To takie miejsce na "Zrób to sam", ale z nami - dodaje.
Zasięg Projektu, jak i grupa odbiorców, ze względu na media oraz nowoczesne środki przekazu "on-line" jest praktycznie nieograniczony. Jedynym czynnikiem mogącym wpłynąć na swobodny przekaz/odbiór projektu jest lokalny dostęp do sieci internetowej.
Odbiorcami zadania są dokładnie te same grupy społeczne oraz beneficjenci placówek typowych Domów Kultury z realnej rzeczywistości. W tym przypadku jedynie forma komunikacji jest nieco inna. Projekt przeznaczony jest szczególnie dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Może być też pomocą naukową dla studentów wydziałów pedagogicznych oraz wykładowców tych kierunków. Wykorzystanie dużej ilości materiałów audio oraz zasoby projektu mogą być także użytecznymi dla części społeczeństwa pozostającej „poza barierami” (np. niedowidzący).
Planowane są warsztaty "on-line", webinaria, kursy e-learningowe z zakresu edukacji kulturalnej oraz inne działania służące podnoszeniu kompetencji kulturowych ich uczestników oraz rozwojowi kompetencji cyfrowych zarówno odbiorców, jak i kadr kultury.
Projekt jest w trakcie realizacji. Finał zaplanowany jest na koniec października 2020.
Napisz komentarz
Komentarze