Liczba zdarzeń na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych to ułamek procenta wszystkich zdarzeń komunikacyjnych. Zarządca infrastruktury non stop prowadzi działania, by maksymalnie ograniczać negatywne zdarzenia, to m.in. kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!".
Podstawowe błędy kierowców na przejazdach
Najczęściej jest to ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł zabraniających wjazdu na tory, wjeżdżanie pod opadające rogatki, a nawet omijanie slalomem zamkniętych zapór. Kierowcy lekceważą także zasadę niewjeżdżania na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu poza przejazd. Do niebezpiecznej sytuacji doszło ostatnio w Lesznie: https://www.youtube.com/watch?v=4HJ52KjDP9c&ab_channel=PKPPolskieLinieKolejoweSAAmbasadorzy bezpieczeństwa z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!". Mimo wymogów związanych z pandemią, tylko od początku roku kolejarze rozdali 12 tysięcy materiałów edukacyjnych użytkownikom przejazdów. Były prelekcje dla blisko 5 tysięcy dzieci.
Edukacja prowadzona jest w przestrzeni wirtualnej. Do pobrania są darmowe gry edukacyjne na smartfony oraz te dostępne onlineowo: Gra w znaki, Memory, Znajdź różnicę i Puzzle. Dzięki nim rodzice z dziećmi mogą spędzić czas, uczyć się i sprawdzać wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa i znajomości przepisów ruchu drogowego.
Żółte naklejki pozwoliły zwiększyć poziom bezpieczeństwa
Kierowcy korzystają z nowych zabezpieczeń i dodatkowej możliwości kontaktu. Od początku roku odnotowano 1466 reakcji za pośrednictwem systemu żółtych naklejek. W 100 przypadkach ruch pociągów został ograniczony, a w 31 – całkowicie wstrzymany, dzięki czemu uniknięto zdarzenia.Żółta naklejka PLK to informacja na każdym przejeździe. Na naklejce są trzy numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa jego położenie. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie. Trzeci to numer do służb technicznych PLK, w celu zgłaszania nieprawidłowości i awarii na przejazdach, niezagrażających bezpośrednio życiu.
Napisz komentarz
Komentarze