Forma i zakres nowego kierunku studiów rzeszowskiej ,,Polibudy”
Kierunek elektomobilność prowadzony będzie w ramach studiów inżynierskich, czyli program kształcenia trwać będzie 3,5 roku (studia I stopnia). Po jego ukończeniu student otrzyma dyplom i tytuł inżyniera. Póki co, na najbliższy rok akademicki, studia te są przewidziane jedynie w formie stacjonarnej (dziennej).
Dominującą formą zajęć będą projekty i ćwiczenia praktyczne. Tematyka zajęć prowadzonych w ramach nowego kierunku ma obejmować zagadnienia z zakresu:
- napędów elektrycznych,
- efektywnego przetwarzania energii w układach energoelektronicznych,
- sterownia i regulacji w pojazdach elektrycznych,
- metody sztucznej inteligencji w pojazdach autonomicznych,
- zasady dystrybucji energii do zasilania pojazdów, w tym stacje ładowania.
Praktyczne umiejętności i możliwość zatrudnienia po elektromobilności
Nauka na studiach inżynierskich na kierunku elektromobilność ma zapewnić studentom uzyskanie praktycznych umiejętności i wiedzy w ważnej obecnie gałęzi przemysłu związanego z produkcją pojazdów elektrycznych i hybrydowych.
Najlepiej zakres nauczania na nowym kierunku opisuje Damian Gębarowski, rzecznik prasowy i jednocześnie Dyrektor Centrum Komunikacji i Kultury Akademickiej:
,,Kierunek elektromobilność zajmuje się problematyką pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Daje wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania energoelektronicznych przekształtników trakcyjnych i przekształtników dla stacji ładowania. Absolwenci potrafią dobierać i projektować napędy elektryczne. Znają rodzaje i charakterystyki magazynów energii, w tym ich właściwości fizykochemiczne. Mają wiedzę na temat funkcjonowania pokładowych systemów elektronicznych, mikroprocesorowych układów sterowania. Posiadają podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające wykorzystywać narzędzia informatyczne w elektromobilności, znają problemy bezpieczeństwa w funkcjonowaniu systemów informatycznych.”
Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymają możliwość odbywania praktyk, a następnie podjęcia zatrudnienia w takich miejscach jak:
- przedsiębiorstwa serwisu i eksploatacji pojazdów elektrycznych oraz infrastruktury dla elektromobilności,
- firmach testujących lub montujących baterie elektryczne (inżynierowie testów odpowiadający za testy końcowe baterii elektrycznych, tj. modułów i ogniw akumulatora samochodu elektrycznego i audyty baterii),
- biurach konstrukcyjnych i projektowych zajmujących się układami napędu elektrycznego,
- przedsiębiorstwach odpowiedzialnych za dystrybucję, handel sprzętem i aparaturą elektryczną i energoelektroniczną,
- firmach projektujących układy i systemy zasilania dla pojazdów elektrycznych,
- firmach związanych z produkcją i montażem baterii elektrycznych,
- instytucjach zajmujących się m.in. systemami do rozliczeń usług ładowania samochodów czy rezerwacji miejsc na stacjach ładowania.
Napisz komentarz
Komentarze